Festspiele met Amsterdams accent

De Dresdner Musikfestspiele van 2003 krijgen een sterk Amsterdams accent. Gisterochtend presenteerde dirigent Hartmut Haenchen in de Beurs van Berlage de plannen voor zijn eerste seizoen als intendant van de Dresdner Musikfestspiele waarin Nederlandse musici en ensembles een grote rol zullen spelen....

Opvallend genoeg bracht hij zijn plannen eerst in Amsterdam, in de vertrouwde ambiance van het Nederlands Philharmonisch Orkest, naar buiten. Vrijdag zal hij in zijn geboortestad Dresden, waar het festival sinds 1978 jaarlijks plaatsheeft, zijn plannen toelichten.

Deze geste naar Amsterdam en het NedPho - zestien jaar zíjn orkest - is te beschouwen als de bezegeling van de hernieuwde samenwerking tussen de voormalig chefdirigent en het orkest. Haenchen is immers niet weggegaan uit onvrede met het orkest, maar met de Nederlandse orkestpolitiek.

Hij blijft gastdirigent bij het NedPho en kort geleden werd zijn verbintenis als eerste gastdirigent van de Nederlandse Opera verlengd. In die hoedanigheid zal hij de eerstkomende tijd de reprise van Wagners Ring des Nibelungen dirigeren en een drietal andere operaproducties.

Het Nederlandse aandeel in het komende festivalprogramma (van 29 mei tot en met 15 juni) is royaal. Dat begint al op 12 september met een 'Sonderkonzert' door het NedPho met een uitvoering van Mahlers Achtste Symfonie, dat ook het programma vormt van Haenchens afscheidsconcert in Amsterdam. Bij het openingsconcert van het festival speelt het NedPho een Wagner-programma met solisten John Bröcheler en Hendrik-Jan Rootering. Later in het festival volgt een concert met werk van Bartók en Bruckner en een solistische bijdrage van violist Gidon Kremer.

Onder de noemer 'Dresden en Europa' met centrale hoofdstad Amsterdam heeft Haenchen even gedegen als fantasievol een aantal typisch Amsterdamse muzikale evenementen geprogrammeerd. Carillonspeler Boudewijn Zwart zal op een uit Amsterdam meegenomen carillon tal van concerten in de openlucht geven. Bernard Haitink dirigeert de Sächsische Staatskapelle. Het Aurelia Saxofoon Kwartet en het Loeki Stardust Quartet treden op en het Amsterdam Baroque Orchestra en Choir zullen onder leiding van Ton Koopman muziek van Bach spelen. Koopman zal ook plaatsnemen achter het beroemde Silbermannorgel in de Kathedraal van Dresden. Harry Mulisch geeft twee lezingen en in de Gemäldegalerie is een tentoonstelling met Amsterdamse schilders.

Belangrijkste financier van het festival zijn de stad Dresden, de staat en de deelstaat Sachsen (met ongeveer tweeënhalf miljoen euro), maar Nederland draagt via de HGIS-gelden (een fonds van het Ministerie van Buitenlandse Zaken) 388 duizend euro bij. Een bijdrage van de stad Amsterdam bleef achterwege, waardoor een tentoonstelling over de stad zelf niet door kan gaan. 'We hadden iets gevraagd, het werd niets', meldde Haenchen droogjes.

Meer over