Faust, Ted, Dredd

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips op televisie op een rij.

Faust. Beeld -
Faust.Beeld -

Faust (Aleksandr Sokoerov, 2011)
Arte, 21.55-00.10 uur

Een vogelvlucht door de wolken, afdalend naar een middeleeuws ogend stadje: Aleksandr Sokoerovs Faust begint als een echte fantasyfilm. Schijn bedriegt. Doctor Faust mag zijn ziel aan de duivel verkopen en die duivel mag er met zijn piemelstaartje en misvormde lijf monsterlijk uitzien, het gaat Sokoerov om andere, diepgravender zaken. In Faust, vrij naar de tragedie van Johann Wolfgang von Goethe, bezwijkt de titelfiguur onder zijn bovenmenselijke ambities. Om het bestaan van de ziel te kunnen begrijpen, verkwanselt Faust de zijne aan een mefisto-achtige pandjesbaas; uiteindelijk is het de haast heilige verschijning van de jonge Margarete (of Gretchen) die zijn hoofd nog het meest op hol brengt.

Sokoerov, die met Faust de Gouden Leeuw won op het Filmfestival van Venetië, gaat niet zomaar de diepte in. Er lijkt hem veel aan gelegen de metafysische missie van Faust ook een zekere aardse platheid mee te geven. Maar de personages kunnen boeren, lallen of kakken wat ze willen, de film wordt er niet toegankelijker op. Daarvoor zijn Fausts worstelingen te ondoorgrondelijk en de dialogen te raar; de film springt bovendien te veel van de hak op de tak om de toeschouwer zelf aan het filosoferen te zetten.

Faust maakt, toch weer als een echte fantasyfilm, vooral in visueel opzicht indruk. Soms lijken de psychedelisch-pittoreske taferelen op Anton Pieck met een hersenschudding, maar zo'n shot als dat van Margaretes gezicht, gloeiend en groeiend als een gouden, menselijke zon: je mond valt ervan open. Alsof Sokoerov en cameraman Bruno Delbonnel zelf hun ziel verkochten om met goddelijk licht te mogen werken.

Ted (Seth MacFarlane, 2012)
Veronica, 20.30-22.45 uur

Als kind wenste de eenzame Johnny dat zijn teddybeer Ted tot leven kwam. En zo geschiedde. Maar veel komt er niet terecht van de knuffel: op middelbare leeftijd is Ted een vuilbekkende, wietrokende, cokesnuivende, oversekste lomperik.Voor de 35-jarige John (Mark Wahlberg) geldt ongeveer hetzelfde, hoewel hij wel een leuke, verstandige vriendin (Mila Kunis) aan de haak heeft weten te slaan. Ted en John zijn nog altijd beste vrienden. Het liefst brengen ze hun dagen samen blowend op de bank door. Dat Ted vol platte, grove humor zit, is precies MacFarlanes bedoeling. Alles en iedereen neemt hij op de hak, vaak afgerond met een scheet- of poepgrap. De film maakt het bonter dan de doorsnee-Hollywoodkomedie en daarmee toont de regisseur lef. Het levert ook een aantal sterke scènes op, zoals die waarin een feestje (met eightiesheld Flash Gordon als middelpunt) volledig uit de hand loopt. Jammer dat MacFarlane de subversieve toon niet tot het einde doorzet.

Dredd (Pete Travis, 2012)
Fox, 22.00-23.40 uur

In deze futuristische actiefilm is Dredd een van de judges die in megasteden van 800 miljoen inwoners de orde proberen te bewaken. Wanneer hij met een nieuwe collega achter een junkie aanjaagt, ontstaat een imponerend kat- en muisspel. Het gigantische flatgebouw waarin de junk zijn toevlucht zoekt, blijkt de thuisbasis van de nieuwe hallucinerende drug Slo-Mo. Die drug levert oogstrelende mooifilmerij van het knapste én meest perverse soort. Zo bezorgt regisseur Travis zijn publiek op gracieuze wijze een bijnadoodervaring door de noodlottige val van een junk met een point-of-view-shot te filmen. Mocht er nog eens onderzoek komen naar geweld in de westerse beeldcultuur, dan is Dredd studiemateriaal.

Meer over