Fassbender bouwt verder aan interessant cv

Michael Fassbender speelt in twee films, van Steve McQueen en David Cronenberg, mannen die worstelen met hun seksuele impulsen.

VENETIË - Een luid applaus met hier en daar een boe-roeper. Eigenlijk heeft regisseur Steve McQueen daarmee tot nu de beste respons gehad na de persvoorstellingen van het 68ste filmfestival van Venetië. Shame is de eerste film die vurige liefhebbers en een paar uitgesproken tegenstanders heeft - en dat is altijd goed voor een festivalfilm.

Dat zijn Shame het publiek verdeelt, is niet verwonderlijk. McQueens film volgt de dertiger Brandon die in New York alleen tijdelijk rust lijkt te vinden bij prostituees, one-night stands en internetporno. Maar zijn seksroutine wordt volledig ondermijnd als zijn zus tijdelijk bij hem intrekt.

Tegenstanders kunnen moeite hebben met de betekenisloze porno-seks, waarvan Brandon steeds meer de grenzen opzoekt. Maar misschien wel meer met de leegte die McQueen erachter laat spreken. Hij maakt de seks niet afstotelijk, maar evenmin aantrekkelijk.

In ieder geval ligt het zeker ook aan acteur Michael Fassbender - net als in McQueens debuutfilm Hunger- dat de film van begin tot einde fascineert. Wat hij ook doet: seks is voor hem een kwelling, een noodzakelijk kwaad, en McQueen en hij vertellen waarom dat zo is zonder het uit te spreken. Fassbender heeft bovendien net genoeg warmte om te voorkomen dat de kijker de weerzin tegen die wereld op hem projecteert - het maakt hem een favoriet voor de prijs voor beste acteur die aanstaande zaterdag wordt uitgereikt.

Fassbender, een van de meest gewilde acteurs van dit moment, is de afgelopen jaren aan een interessant cv aan het bouwen. Hij is te zien in films die variëren van X-Men: First Class en de volgende film van Ridley Scott tot de kostuumfilm Jane Eyre.

Dat hij ook in een andere competitiefilm te zien is, is geen toeval. Maar wel dat die twee rollen elkaar zo intrigerend aanvullen.

Ook in A Dangerous Method speelt hij een man die worstelt met zijn seksuele impulsen. In David Cronenbergs film valt de beroemde psycho-analisicust Jung als een blok voor een patiënte, Sabina Spielrein (Keira Knightly). Al praten zij meer dan dat zij toegeven aan hun sadomasochistische neigingen.

Waar het beest in Brandon in Shame zich niet laat temmen, is Fassbender in dit kostuumdrama een ster in onderdrukken. Het anonieme New York, zo benadrukt McQueen, nodigt bijna uit tot promiscuïteit, terwijl het puriteinse milieu dat Cronenberg schetst geen ruimte geeft voor seksuele experimenten.

'Ik had een fantastisch boek over Jung', vertelt Fassbender tijdens de persconferentie. 'Een soort Jung voor Dummies. En alle informatie die ik nodig had, stond daarin.'

A Dangerous Method is een van de vele degelijke films die het Lido domineren.

Geklapt werd er ook na Soderberghs virusthriller Contagion, die buiten de competitie draait. Goed gemaakt, goed geacteerd door een sterrencast, prima film.

De Amélie-achtige stripverfilming Chicken with Plums van Marjane Satrapi en Vincent Paronnaud? Onderhoudend, zoet, grappig, maar met de mengeling van animatie en live action van het Perzische sprookje bekend terrein. Hetzelfde geldt voor Alpis van Yorgos Lanthimos. Ook een voorlopig hoogtepunt in het programma, maar na Dogtooth die de Un certain regard-prijs won in Cannes en een klein golfje aan dergelijke Griekse films kan ook deze het hongerige Biennale-publiek nog niet tevreden stellen.

undefined

Meer over