Farhadi-avond

De Iraanse filmmaker Asghar Farhadi groeide op toen Iran in oorlog was met Irak. Hij zag op tv alleen maar oorlogsfilms. In de Volkskrant zei hij in augustus 2013 daarover: 'Pas op de universiteit ontdekte ik een cinema die niet over geweld ging. Fellini en Bergman, maar ook het klassieke Japanse werk van Ozu, die ik koester om zijn eenvoud. Menselijke relaties - daarover wilde ik filmen.'

Met het aanvangende filmfestival van Berlijn als aanleiding, besteedt de Frans-Duitse cultuurzender vanavond op wederom voorbeeldige wijze aandacht aan Asghar Farhadi. De Iraanse filmmaker won drie jaar geleden met zijn echtscheidingsdrama A Separation een handvol prijzen, waaronder de belangrijkste, de Gouden Beer. Een jaar later volgde in Hollywood een Oscar, een primeur voor een Iraanse film. A Separation zou, mede als gevolg van de prijzenregen, de vaakst vertoonde Iraanse film in het buitenland worden.

Dat is ook los van de prijzen begrijpelijk. A Separation houdt zich ogenschijnlijk verre van kritiek op de censuur of het regime en speelt zich af in de welvarende middenklasse van Teheran, waar de scherpe kanten van de conservatieve islam bij de voordeur ophouden. Daarmee toont Farhadi ons een universele, herkenbare wereld. Even herkenbaar als het verhaal dat hij vertelt, over een vrouw (Leila Hatami) die haar land wil verlaten en haar echtgenoot (Peyman Moaadi) die dat niet wil, omdat hij zijn aan alzheimer lijdende vader niet in de steek wil laten. Nadat het stel een verzorgster (Sareh Bayat) voor de oude man heeft gevonden, worden de problemen alleen maar groter wanneer die de echtgenoot van mishandeling beschuldigt. Sober, bijna documentaire-achtig ontleedt Farhadi het proces van de uiteenvallende relatie. Maar laat er geen misverstand over bestaan: voor elke film repeteert Farhadi uitentreuren met zijn acteurs. Hij laat niets aan het toeval over.

Dat wordt wellicht ook duidelijk uit de documentaire over de totstandkoming van de film, die na A Separation wordt uitgezonden. Daarna volgt dan nog een oudere film van Farhadi, Chaharshanbe-soori, waarin een vrouw haar echtgenoot verdenkt overspel te plegen met een medewerkster van een schoonheidssalon. Die laatste film wordt met (Duitse) ondertitels uitgezonden, de eerste is nagesynchroniseerd.

A Separation / Chaharshanbe-soori (Asghar Farhadi, 2011/2006)

Arte, 20.15-22.15 / 23.05-00.45 uur.

Blijf!

(Lourens Blok, 2011) Telefilm van twee jaar geleden waarin twee 11-jarigen in een avontuurlijke roadmovie belanden. Lieke leest een brief van haar onbekende Brusselse vader en zou best eens naar hem toe willen. Amid duikt onder wanneer zijn van oorsprong Iraanse familie wordt opgehaald om het land te worden uitgezet. De twee smeren 'm. Hoewel een beetje horkerig (let op hoe de politieagenten rennen) heeft Blijf! het hart op de goede plaats. Met een fijn Hollywoodiaans happy end.

Nederland 3, 15.35-16.50 uur.

Young Adult

(Jason Reitman, 2011) Na Juno opnieuw een samenwerking tussen regisseur Jason Reitman en scenarioschrijfster Diablo Cody. En net als Juno is Young Adult moeilijk te vangen. Een schurende romantische komedie met onconventionele humor, zoiets. Charlize Theron (Monster, Aeon Flux) is dertiger, succesvol en net gescheiden. In haar geval reden om terug te keren naar waar ze is opgegroeid. Van New York terug naar de grauwe woonwijk in Minnesota. Vast van plan haar jeugdliefde te heroveren. Maar die, gespeeld door Patrick Wilson (Little Children), is inmiddels gelukkig getrouwd en zit niet echt te wachten op een in de grote stad wat egocentrisch en alcoholistisch geworden verlopen vrouw die zijn leven komt ontwrichten. Waarna de film almaar ongemakkelijker wordt en de kijker, niet gewend aan dit soort vervreemding uit Hollywood, steeds onrustiger.

RTL 5, 20.30-22.30 uur.

undefined

Meer over