Fabrikanten gsm's zinnen op list

Nu bijna iedereen een mobieltje heeft, gooit de fabrikant nieuwe wapens in de strijd. Kleiner, lichter en persoonlijker. Want straks moet Nederland meer telefoontjes dan inwoners tellen....

'Wat moet ik met een mobiele telefoon?' zegt D. van Voorst. De 56-jarige geschiedenisleraar behoort tot de laatste Nederlanders zonder gsm. 'En dat blijf ik ook. Op school ben ik redelijk bereikbaar en in de supermarkt voel ik geen behoefte te overleggen over een schoonmaakmiddel.' Van Voorst zit graag in een kroeg waar de muziek demonstratief uitgaat zodra een gast zijn mobieltje opneemt.

Telefoonfabrikanten vragen zich af hoe zij weigeraars als Van Voorst alsnog over de streep kunnen trekken. Bijna elf van de zestien miljoen Nederlanders hebben inmiddels een mobiele telefoon en de groei neemt af. Marktleider Nokia stelde vrijdag de verkoopcijfers naar beneden bij, Motorola schrapt 26 duizend banen en Ericsson ontsloeg gisteren nog eens 10 duizend man.

De vraag is hoe zij verder willen, nu de onstuimige markt van mobieltjes begint te lijken op die van tv's: een vervangingsmarkt waar de consument pas naar de winkel gaat als het beeld begint te sneeuwen. Vorig jaar werden wereldwijd 150 miljoen mobieltjes verkocht. Voor dit jaar lag de verwachting ruim boven de vijfhonderd miljoen stuks, maar die valt nu 10 procent lager uit.

'De consument is aan het afwachten', zegt marketingbaas E. Rikken van Ericsson Nederland. Hij verwacht dat de verkopen aantrekken zodra toestellen meer data kunnen verwerken. Deze nieuwe standaard, GPRS genaamd, zal eind dit jaar ook in Nederland beschikbaar zijn. Rikken: 'Een zakenman die de hele dag van kantoor is, wil toch zijn e-mail kunnen checken.' Natuurlijk moet wel eerst een nieuw toestel worden gekocht.

Ook proberen de fabrikanten hun GSM-telefoons kleiner, platter en lichter te maken, met veel nevenfuncties. Wekker, rekenmachine en elektronische agenda zijn al standaard. Een ingebouwde radio (Motorola) en Mp3-speler (Siemens) zijn in Europa de nieuwste trend.

De Japanners zijn een flinke stap verder. Sanyo, Matshushita, Sony - die de Europese markt willen veroveren - bieden al jaren muziek en hebben al kleurenschermen, fotocamera's en mini-printers. Vooral jongeren zijn gevoelig voor die gadgets. 'Voor hen proberen wij het mobieltje steeds persoonlijker te maken', zegt Nokia.

Ook proberen fabrikanten de consument te verleiden tot meerdere gsm's per persoon: een waterdicht model voor het zeilen en een goudkleurige mobi voor een galadiner. Daarom verwachten analisten toch dat Nederland in 2005 meer mobi's dan inwoners telt.

Meer over