Fabrikant Diesel koopt Viktor & Rolf

Italiaans Only the Brave neemt meerderheidsbelang...

Van onze verslaggever Michiel Haighton

Amsterdam De excentrieke Nederlandse modeontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren (39) hebben een meerderheidsbelang van hun modehuis Viktor & Rolf verkocht aan het Italiaanse modeconcern Only the Brave, bekend van onder meer het spijkerbroekenmerk Diesel. Only the Brave had vorig jaar een omzet van 1,3 miljard euro. Een overnamesom is niet bekend gemaakt.

Horsting en Snoeren hebben al enige tijd hun zinnen gezet op samenwerking met een andere grote partij, om zo door te kunnen groeien tot een groot wereldwijd modemerk dat niet alleen haute couture maakt, maar ook alles eromheen, zoals parfum, tassen, zonnebrillen en schoenen.

Only the Brave biedt ze die kans. Het bedrijf van de Italiaanse kledingontwerper Renzo Rosso heeft naast het succesvolle confectiemerk Diesel ook exclusievere modelabels, als Dsquared, Maison Martin Margiela, Vivienne Westwood en Sophia Kokosalaki.

Rosso geldt in Italië als een voorbeeld van een succesvol ondernemer. Hij bouwde de afgelopen dertig jaar Diesel uit tot een trendy kledingmerk dat wereldwijd aftrek vindt. Onder de merknaam Diesel worden voornamelijk spijkerbroeken verkocht, maar ook andere kledingstukken en -accessoires. Diesel heeft in 3.500 werknemers in 17 landen.

In een interview met de International Herald Tribune zei Horsting dinsdag dat er twee jaar met Only the Brave over een overname is gesproken. ‘We hebben zo lang met elkaar gesproken, omdat het zo’n enorm belangrijke stap is. We wilden er echt zeker van zijn dat we met de juiste persoon in het huwelijksbootje stapten. Renzo Rosso begrijpt onze creativiteit en heeft de visie en kracht om van ons een succes te maken.’

Viktor & Rolf is in 1993 opgericht door Snoeren en Horsting, die beiden aan de Arnhemse Kunstacademie studeerden. De kleding van Viktor & Rolf wordt wereldwijd in exclusieve boetieks verkocht. In hun eerste eigen winkel, in Milaan, staat alles op zijn kop; zo ‘hangt’ de kroonluchter bijvoorbeeld aan de vloer.

De collectie bestaat uit een kledinglijn voor mannen en vrouwen, inclusief handtassen, schoenen en een parfum dat is ontwikkeld in samenwerking met L’Oréal.

Door de samenwerking met Only the Brave wil het modeduo meer winkels openen, nieuwe producten lanceren, zoals brilmonturen en sieraden, en nieuwe distributiekanalen aanboren, zoals warenhuizen.

In 2006 beleefde Viktor & Rolf een doorbraak bij het grote publiek. In navolging van Karl Lagerfeld en Stella McCartney had het modeduo exclusief kledingstukken voor het modewarenhuis H & M ontwikkeld. Het leidde tot hysterische taferelen bij H & M.

Meer over