Extravagant en bizar Verge duurt een half uur te lang

Het publiek dat straks het dubbelprogramma Dno & Verge gaat zien, ontdekt twee diametraal verschillende sferen, neergezet door een en hetzelfde choreografenduo: Diane Elshout en Frank Händeler....

Verge daarentegen is luidruchtig, extravagant en bizar. Het sextet dat afgelopen weekend in première ging - met als ondertitel News from Nowhere - zoekt het genot en de angst van uitdagend contact. Al bij het begin zit Simon Rowe vastgebonden op een zetel die doet denken aan een elektrische stoel. Pim Boonprakob treitert hem met een touw, Patrick Entat duwt hem een banaan door de strot. Ook de metalen pijlers van de Transformatorzolder worden bespeeld alsof het martelwerktuigen zijn.

Langzaam verdwijnen de dansers in een kolk van gekte, gebruik makend van attributen als bustehouders van bont en een verrijdbare spiegel. Moro lacht ijselijk als een wrede koningin. Entat flaneert op zwarte pumps en laat zich vallen in een verende spagaat. Yvonne Weschke, gehuld in bontjas en blonde pruik, beukt achterin tegen de nooduitgang.

Vaak mondt de drift uit in een duet. Teder bij Moro en Weschke die hun armen in elkaar slingeren zonder elkaar te raken. Moeizamer gaat het bij het mannenduet van Rowe en Kenzo Kusuda. Maar als Rowe tegen het eind door de tirannieke Moro met haar voet op zijn schouder tot kroonprins wordt geslagen, reageert hij ijzersterk: wiebelend op zijn staf, knipperend met de ogen en mompelend met strakke lippen. Ook zijn gehops als chimpansee of man zonder onderbenen is lekker weird.

Deejay Robert Kalcik zorgt met materiaal van de muziekcollectieven Lucid Terror en Yens & Yens voor de muzikale spanning. Echo's van hartslagen gemengd met een ijle mannenstem die de ene keer in extase zingt over vaders, moeders, dieren en dochters, en de ander keer zegt dat aanraken nog lang geen contact met de ziel van de ander betekent. Helaas duurt de gekte van Verge een half uur te lang. Allerlei bewegingssessies en acts kunnen korter. Voor de reisversie schijnt dat de bedoeling te zijn. Alleen missen de toeschouwers dan de gratis film op de achtergrond: verlichte treinen die als geestesverschijningen opduiken om weer in het niets te verdwijnen.

Meer over