Extra blik

Gewoon voor de buis hangen is niet meer voldoende. Een laptop erbij voor wie alles wil weten.

EVELIEN FLINK

Een denkbeeldig voorbeeld op televisie: 'U raadt nooit wat we in de maag van het slachtoffer aantroffen, meneer', zegt de lijkschouwer. 'Een wit veertje!'

'Interessant', bromt de rechercheur. 'Zijn zwager is ornitholoog.'

De acteurs praten geestdriftig verder, maar de ontknoping van deze bloedstollende detective gaat volledig aan je voorbij. Het enige waaraan je kunt denken is die verdraaide ornitholoog. Wat is dat ook alweer?

Televisiekijken kan leerzaam zijn, maar soms roept een programma juist alleen maar meer vragen op. 'In welke films heeft die acteur nog meer gespeeld?' 'Welke Nederlandse wielrenners rijden op dit moment in de kopgroep?'

In een ideale wereld zou je de antwoorden op deze vragen automatisch ontvangen tijdens de uitzending, nog voordat je ze hebt gesteld. Maar dat is onmogelijk. Toch?

Niet helemaal, dankzij de komst van Two Screen. Dit is een applicatie op een 'tweede scherm', zoals een laptop, tablet of smartphone, die iets toevoegt aan wat je ziet op het 'eerste scherm', de televisie. Bijvoorbeeld in de vorm van een kort bericht, waarin wordt toegelicht dat een ornitholoog een vogelkenner is.

De publieke omroep is een proefproject gestart om met het tweede scherm te experimenteren. Het afgelopen jaar zijn applicaties ontwikkeld voor onder meer Zomergasten, de KRO-detectiveserie Case Sensitive en de live-registraties van sportevenementen van de NOS, zoals de Tour de France. De eerste reacties op deze nieuwe manier van televisiekijken zijn positief.

Het is de vraag waarom deze applicatie niet eerder bestond. 'Omdat we pas sinds vorig jaar over technieken beschikken waarmee je een groot aantal computers tegelijk kunt aansturen', legt Marc Veuger uit. Hij is medeoprichter van Angry Bytes, het multimediabedrijf achter Two Screen. 'Nu kunnen we er met één druk op een knop voor zorgen dat er bij een half miljoen mensen iets op het scherm verschijnt. Zo kun je met een laptop of tablet op schoot meer uit een televisieprogramma halen.'

En voor wie huiverig is om zijn of haar virusvatbare schootscherm met 'vreemde' applicaties te vullen: wees gerust. Je hoeft voor Two Screen geen software te downloaden. Door tijdens een uitzending naar de live-website van het betreffende programma te surfen, kun je meteen meedoen. Het tweede scherm verschijnt automatisch zodra de uitzending begint.

Nieuwsgierig? Neem dan de laptop of tablet op schoot tijdens de eerstvolgende aflevering van Zomergasten. Via de live-website van het programma ontvang je korte berichten met extra informatie over bepaalde onderwerpen of personen waar op dat moment over gesproken wordt. Een selectie van feiten uit de uitzending van afgelopen zondag met gast Marc-Marie Huijbrechts: het merk broekpak dat Mies Bouwman draagt (Dick Holthaus), het materiaal van de telefoon waar tijdens een bepaald fragment mee wordt gebeld (bakeliet) en hoe fans van de Britse comédienne Victoria Wood worden genoemd (Woodettes).

'Eigenlijk proberen we van tevoren vragen te beantwoorden die kijkers ons normaal gesproken na de uitzending mailen', zegt eindredacteur Peter van Ingen. 'In die zin leent het klassieke format van beeldfragmenten en een drie uur durend interview zich goed voor het gebruik van een tweede scherm. En natuurlijk zijn we altijd op zoek naar vernieuwing.'

Van Ingen benadrukt dat het tweede scherm de kijker geen extra moeite mag kosten, en niet mag afleiden van het interview zelf. 'Om deze reden hebben we er bewust voor gekozen om de berichten voorlopig alleen te versturen tijdens de beeldfragmenten. We willen niet dat kijkers het tweede scherm als storend ervaren.'

Ook bij de registratie van grote sportevenementen kan een tweede scherm een programma verrijken. Zo konden kijkers naar de Tour de France de afgelopen weken terecht op het tweede scherm van de NOS. 'De NOS is altijd op zoek naar manieren om de kijkervaring te intensiveren', zegt Lara Ankersmit, hoofd Nieuwe Media van de NOS. 'Het tweede scherm biedt deze mogelijkheid.'

Toch geldt dit credo van 'zitten-en-blik-op-oneindig' niet altijd. Bij sommige programma's vereist Two Screen juist actieve deelname van de gebruiker. Zo konden kijkers naar Case Sensitive, die op 22 juni werd uitgezonden als onderdeel van de jaarlijkse KRO Detective Maand, live meespeuren met de detectives op televisie. Via het tweede scherm ontvingen zij niet alleen informatie over de personages en hun onderlinge relaties, maar ook een overzicht van eerdere gebeurtenissen. Op die manier konden kijkers zelf een lijst met verdachten samenstellen.

Maar wat Two Screen nog het meest onderscheidt van andere live-websites, is de integratie met sociale media zoals Facebook en Twitter. 'Tijdens Case Sensitive konden gebruikers van het tweede scherm hun theorieën delen met hun vrienden via sociale netwerken', zegt Patrick de Koning, hoofd Internet van de KRO. 'Daarnaast liet het scherm ook zien wat andere kijkers dachten. Op die manier werd het oplossen van de moord bijna een social event.'

Maken al deze mogelijkheden iets simpels als televisiekijken eigenlijk niet veel te gecompliceerd? Two Screen-ontwikkelaar Veuger denkt van niet. 'De huidige generatie televisiekijkers heeft een veel grotere informatiebehoefte dan de vorige generatie. Alleen televisiekijken is niet meer genoeg. Dat merk je aan de mate waarin wordt getwitterd tijdens programma's als Boer Zoekt Vrouw en Wie is de Mol?'

Tijdens de eerste uitzending van Zomergasten surften zestienduizend mensen naar de website van het tweede scherm. Toch lieten meerdere gebruikers weten het nog best lastig te vinden om hun aandacht over twee schermen te verdelen. 'Het is wel mega multitasken met dat 2e scherm', twitterde JeroenPaul. 'Ik heb het idee dat ik meer mis dan dat ik extra info krijg ;) #ZG11'

Bij Case Sensitive waren de zesduizend gebruikers van het tweede scherm wel overwegend positief. Uit onderzoek van de KRO blijkt dat 93 procent van de gebruikers het tweede scherm leuk vond, en 89 procent het vaker wil gebruiken.

Het Tour de France-scherm van de NOS trok de afgelopen weken gemiddeld 3.300 bezoekers per dag. Lara Ankersmit vindt het een goed begin, zeker omdat nog niet iedereen van het bestaan van het tweede scherm af weet. 'Gelukkig zijn de mensen die het ontdekken erg enthousiast. We merken dat de belangstelling voor het tweede scherm groeit naarmate het meer bekend wordt. Maar zoiets heeft natuurlijk ook gewoon tijd nodig.'

Bij de KRO leverde het tweede scherm een aantal onverwachte reacties op. Veuger: 'KRO-detectives worden vooral bekeken door mensen van rond de 50. Na Case Sensitive zeiden sommige mensen dat ze het lastig vonden om de hele tijd van hun televisiescherm naar hun tweede scherm te kijken. Dan moet ik m'n leesbril steeds weer afzetten, zeiden zij.'

undefined

Meer over