Experiment en vernieuwing

'De grootste verdienste van Warp is dat in onze techno emotie belangrijker is dan dansbaarheid', zegt Steve Beckett, mede-oprichter van dit kleine maar eigenzinnige Britse platenlabel....

Jeroen Junte

Begin jaren negentig was Warp een van de eerste platenlabels die de techno uit Detroit een eigen, Britse klank gaven. Experimenteel en melancholiek waren de voornaamste kenmerken. 'Destijds zaten we in Sheffield, een geleerde grauwe industriestad. Het Detroit van Engeland, zeg maar.

Maar tegelijkertijd werden we beinvloed door new wave, dub en hiphop. We stonden met been in Europa en met been in Amerika.'

Tegenwoordig brengt Warp niet meer alleen techno uit, maar ook de verfijnde ambient van Boards Of Canada, gefreakte drum 'n'

bass van Squarepusher (wiens nieuwe album volgende maand verschijnt), lome triphop van Nightmares on Wax, electronische jazz van de Finse Jimi Tenor en de nerveuze hiphop van Beans. 'Het enige dat onze artiesten gemeen hebben is dat ze allemaal op Warp zijn getekend.'

Maar er is meer veranderd sinds 1989. 'Destijds hadden we niet eens e-mail, terwijl we binnenkort onze releases direkt verkopen als mp3 files.' Een paar maanden geleden begon Warp al met de verkoop van bestaande releases via internet. Opmerkelijk was dat deze muziekbestanden niet waren beveiligd. 'Illegaal kopin houd je toch niet tegen, dus waarom al die moeite doen', redeneert Beckett. 'Daarbij willen we de Warpcli niet behandelen als potenti dieven.' Dit vertrouwen werd niet beschaamd - alleen al in de eerste week waren er al meer dan 25 duizend betaalde downloads. 'Mensen zijn best bereid te betalen, mits ze weten dat dit geld volledig wordt besteed aan nieuwe muziek.'

Om het aantrekkelijk te maken ook nieuwe releases via internet aan te schaffen zal Warp veel aandacht besteden aan de presentatie. 'Denk aan screensavers of ander digitaal artwork.' Wellicht is daarbij ook een rol weggelegd voor Warp Films, dat zich vooralsnog toelegt op korte films. 'We zijn begonnen met de beruchte clips van Chris Cunningham voor Aphex Twin. Onze droom is ooit samen een speelfilm te maken.'

Maar de rol van internet moet ook weer niet worden overschat, meent Beckett. Immers, uiteindelijk draait het nog steeds om de muziek. 'Onze grootste uitdaging is de zoektocht naar artiesten die kiezen voor experiment en vernieuwing. Want bij Warp is artistieke kwaliteit nog altijd belangrijker dan de winst. Daar is al vijftien jaar niets aan veranderd.'

Meer over