Ex-topambtenaar: cijfers Betuwelijn expres veel te hoog

Nederland heeft voor de Betuwelijn bewust veel te hoge vervoersvoorspellingen gebruikt om Duitsland te bewegen te investeren aan de andere kant van de grens....

Hij doet dat vandaag in het VPRO-radioprogramma Argos.

Van den Toorn moest in 1998 als vertegenwoordiger van het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderhandelen met de Duitsers over de Betuwelijn. De Duitsers voelden weinig voor deelname. Ze beschikten over Europees onderzoek waaruit bleek dat het goederenvervoer tussen 1988 en 1996 sterk was gedaald. De Nederlandse prognoses moesten volgens hen met de helft naar beneden worden bijgesteld. Uitbreiding van het Duitse spoornet was dus niet nodig. Van den Toorn gaf de Duitsers gelijk in hun kritiek.

Nederland werkte volgens hem ten onrechte met cijfers die 'himmelhoch jauchzend' waren. 'Mijn standpunt was dat je de feiten op tafel moet leggen en niet moet gaan dromen', aldus de inmiddels gepensioneerde ambtenaar.

De vertegenwoordigers in Frankrijk, Duitsland en de Oost-Europese landen lieten de Nederlandse minister eveneens weten dat het goederenvervoer per spoor in hun ogen minder hard zou stijgen. Maar alle kritiek was vergeefs.

Van den Toorn: 'Die ging in tegen de trend. Meer dan duizend mensen houden zich op het ministerie en aanverwante diensten bezig met de Betuwelijn. Dat is een hele grote groep. Het is van belang dat die in stand blijft. Maar onze mening was dat iets meer nuchterheid wenselijk was geweest.'

Het ministerie verweet Van den Toorn dat hij 'in onvoldoende mate steun gaf aan het Nederlandse standpunt'. 'Mijn kritiek werd me niet in dank afgenomen. Men verweet mij dat ik niet loyaal was.' Volgens Van den Toorn steunde de toenmalige ambassadeur in Bonn, Van Walsum, hem wel.

Meer over