Nieuwsbreak

Eva Duijvestein: 'De Gouden Kalveren-uitreiking is tenenkrommend slecht'

Nederland moet ophouden met proberen de Amerikaanse Oscars na te bootsen, zegt actrice Eva Duijvestein in de 4 uur Nieuwsbreak. 'De uitreiking van de Gouden Kalveren is tenenkrommend slecht. Men probeert iets te zijn wat Nederland gewoon niet is.'

null Beeld Elinoor Veldman
Beeld Elinoor Veldman

Over welk nieuws heeft u zich vandaag verbaasd?
'Ik schrok van het nieuws dat 1 op de 10 docenten wordt gepest. Hoe kan het probleem van pesten maar voortduren, ondanks alles wat er tegen wordt gedaan? Ik geloof heel erg in het verplichten van filosofieles op scholen. Zo leer je empathisch vermogen te ontwikkelen, zodat je je kunt inleven in andere mensen. Dan ga je toch anders met pesten om.'

Filosofieles als anti-pestmiddel?
'Waarom zou wiskundeles meer waarde hebben dan filosofieles? We worden klaargestoomd voor een economische maatschappij, maar het gaat niet om geld. Het gaat erom dat je scholieren leert hoe om te gaan met liefdesverdriet, met je zieke buurman, met jezelf als je vindt dat je te dik bent.'

null Beeld anp
Beeld anp

Het Nederlands Film Festival is begonnen. De belangrijkste filmprijzen worden voortaan niet toegewezen door een jury, maar door vakgenoten, net zoals bij de Oscars. Is dit een verbetering?
'De jury bestond ook uit vakgenoten, hoor. Het grote verschil is dat er nu veel meer vakgenoten kunnen stemmen, niet slechts tien man. Het systeem werkt alleen niet. Die mensen die moeten stemmen, hebben geen tijd om al die films te zien. Ik ga geen namen noemen, maar ik weet van vrienden dat ze veel films niet hebben gezien. Daar gaat het fout. Sommige films worden hierdoor tekort gedaan. We hebben dit model gekopieerd van de Oscars. We hebben de neiging altijd naar de VS te kijken. Maar Nederland is de VS niet.'

Nederland is niet in staat een Hollandse versie van de Oscars te organiseren?
'De uitreiking van de Gouden Kalveren is tenenkrommend slecht. Men probeert iets te zijn wat Nederland gewoon niet is. Voor de uitreiking van de Oscars en de Emmy's, worden tekstschrijvers ingehuurd en wordt er eindeloos gerepeteerd. Hier gebeurt dat niet. Men is verlegener en het gaat er amateuristisch aan toe. Vorig jaar was ik bij de uitrekking van de theaterprijzen. Dat was prachtig. Het werd gepresenteerd door Rick Paul van Mulligen. Hij kende zijn teksten en had liedjes gerepeteerd. Maar het bleef gelukkig wel Hollands.'

Producent Klaas de Jong heeft zijn film Michiel de Ruyter teruggetrokken omdat hij de Gouden Kalveren een 'elitair feestje voor arthousefilms' vindt. Publiekstrekkers maken geen kans. Mee eens?
'Ik vind dit niet kloppen. Ik denk dat die populaire films genoeg aandacht krijgen met de publieksprijzen. Het lijkt erop dat hij vooral gepikeerd is dat hij zelf niet genomineerd is. Het zegt meer over hemzelf dan over het systeem. Jammer.'

null Beeld anp
Beeld anp

Maar is het dan niet vreemd dat Gooische vrouwen II, de best bezochte Nederlandse film dit jaar, helemaal genegeerd wordt?
'Dat het publiek een film wil zien, betekent toch niet dat die film heel goed is? Dat kunst vaak elitair is, is een feit. Wat is daar mis mee? Er worden pareltjes van films gemaakt die iets teweeg brengen, maar waarbij je niet fluitend de bios in en uit loopt. Ik denk dat het geen probleem is, dat de maatschappij juist iets aan die films heeft. Dat is waar kunst voor bedoeld is. Het is alleen zo dat het merendeel van de mensen niet openstaat voor dat soort films. Die kijken liever naar Ik houd van Holland. Het is als het eten van een hamburger, lekker makkelijk. Elitair wordt gezien als iets vies. Ik denk dat dit een verkeerde manier van denken is.'

De Jong wil dat er bij de Gouden Kalveren een aparte prijs komt voor publieksfilms en een aparte prijs voor arthousefilms, zodat mensen zich beter met het filmfestival kunnen identificeren. Is zo'n tweedeling een goed idee?
'Het labelen van films lijkt me geen goed idee. Het label arthouse schrikt mensen misschien af. De Franse film Amelie was bijvoorbeeld echte arthouse, maar de hele wereld viel uiteindelijk voor die film. Er zijn genoeg publiekstrekkers die in de prijzen zijn gevallen bij de Gouden Kalveren. Minoes bijvoorbeeld.'

Vorig jaar lagen filmmakers, acteurs en scenaristen in de clinch met UPC, nu vechten ze elkaar de tent uit over nominaties. Wat is dat toch? Zit de filmwereld zo vol zeikerds? Is het wereldje gewoon te klein?
'De mens is sowieso geneigd veel te zeiken en om de eigen onvrede te projecteren op anderen. Maar dat gebeurt toch ook in het boekenvak? Nee, ik erger me er niet aan. Ik erger me sowieso niet zo snel.'

null Beeld anp
Beeld anp
Beeld uit de film Amélie Poulain. Beeld epa
Beeld uit de film Amélie Poulain.Beeld epa

Iets anders. Netflix deed een onderzoek onder kijkers in zestien landen naar de vraag: wanneer raakt iemand verslaafd aan een serie? Conclusie: dat gebeurt nooit in de eerste aflevering, maar vaker in aflevering vier. Heb je in de filmbusiness ook de luxe om dat moment uit te stellen?
'Er zijn dramaturgische regels voor het vangen van de aandacht van de kijker. Wanneer, dat verschilt per genre. Voor een thriller gelden andere regels dan voor een romantische komedie. Ik denk dat makers dat niet eens heel bewust doen. Uit dat Netflix-onderzoek blijkt dat bij de ene serie het punt van verslaving in het begin zit, bij de andere in aflevering 8. Het zijn toevalsmomenten in het creatieve proces, geen wiskundig model.'

Netflix geeft seriemakers de tijd. Ze mogen een hele serie afleveren in plaats van een pilot. De toekomst?
'Afgelopen lente speelde ik in de serie Gouden Bergen op SBS. De cast was fantastisch, het script voor de pilot ook. Het hing van de kijkcijfers van de eerste twee afleveringen af of we zouden doorgaan. Die waren erg goed. Vervolgens moest het vervolg heel snel ontwikkeld worden. Je kunt dan geen kwaliteit leveren. Kijkers begrepen niet dat de serie direct stopte en daarna weer doorging. De helft van de kijkers haakte af.'

Het Amerikaanse pilotmodel werkt dus niet?
'Nee. Het gaat alleen maar om het geld. Ik snap niet dat een zender allemaal series ontwikkelt die vervolgens één seizoen draaien in plaats van in te zetten op één echt goede serie, zoals je ziet bij Penoza of Hollands Hoop. Waarom toch? Het is armoede.'

Nederland blijkt het meest verslavingsgevoelig bij series. Hoe zit dat bij u?
'Ik ben niet zo verslavingsgevoelig. Maar als ik kijk, kijk ik het liefst een hele zondag samen met mijn geliefde. Ik houd van series waarin een maatschappelijk probleem aan de kaak wordt gesteld zoals in The Wire. Je wordt geprikkeld. Bij Sex & The City word ik geprikkeld schoenen te kopen, maar dat is net wat anders.'

null Beeld anp
Beeld anp

Popster Chris Brown wordt misschien geweerd uit Australië waar hij zou optreden omdat hij in 2009 is veroordeeld wegens het mishandelen van zijn toenmalige vriendin Rihanna. De Australische minister Cash zei: 'Mensen moeten begrijpen dat als je je schuldig maakt aan huiselijk geweld en dat als je daarna de wereld wil rondreizen, dat er dan landen zullen zijn die zeggen: je mag ons land niet in omdat je niet uit het soort hout gesneden bent dat we in Australië graag zien.' Goed moreel leiderschap of overdreven?
'Een beetje overdreven. Ik moet gelijk denken aan de vader van Máxima die niet bij het huwelijk van zijn dochter aanwezig mocht zijn.'

Daar was u het niet mee eens?
'Ik geloof erg in vergeving. Misschien is dat naïef hoor, maar ik denk dat het handelen van iemand erg afhankelijk is van waar iemand opgroeit, met wie iemand omgaat etc. Je hebt het zelf niet altijd in de hand. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat slachtoffers van huiselijk geweld er in dit geval anders over denken. De hutu's en de tutsi's hebben een rechtbank opgericht na de genocide zodat daders en slachtoffers met elkaar in gesprek konden gaan en uiteindelijk om vergeving konden vragen. Dat vind ik mooi.'

Chris Brown Beeld afp
Chris BrownBeeld afp

Om af te sluiten: Heeft u nog een lees- of kijktip?
'Olive Kitteridge. Het is een prachtige tv-serie over een depressieve vrouw. Schitterend camerawerk. Het verheerlijkt depressie nog net niet. De hoofdpersoon is een vrij onaardige vrouw, maar toch ga je van haar houden. Dat intrigeert mij als actrice.'

Eva Duijvestein. Beeld anp
Eva Duijvestein.Beeld anp
Meer over