Eurotunnel claimt leiderschap op Dover-Calais

De publiciteitsslag om het passagiersvervoer door of onder het Kanaal is, middenin de vakantieperiode, verhevigd met de melding van Eurotunnel dat het vorige maand een record aantal auto's heeft vervoerd....

AP, Reuter

LONDEN

'We bereiken een leidende marktpositie op de route tussen Calais en Dover', zei Eurotunnel-directeur Georges-Christian Chazot gisteren in een toelichting op de cijfers. Maar deze claim van Eurotunnel wordt weersproken door de veerbootorganisaties. Om meer passagiers naar de eigen boten te lokken hebben de organisaties inmiddels wel hun tarieven, soms fors, verlaagd.

Volgens Eurotunnel zijn er in juni 100.534 auto's door de 51 kilometer lange tunnel gegaan. Dat zijn er een kwart meer dan in mei toen de drukte in de tunnel, na een veel drukkere aprilmaand, terugviel. Het aantal vrachtwagens in de tunnel liep op tot 32.675 vorige maand, ruim vierduizend meer dan in mei en tienduizend meer dan in april. In juni ginger er ook nog 730 passagierstreinen en 596 vrachttreinen door de tunnel.

Maar de concurrentie is niet onder de indruk van de nieuwste maandcijfers. P & O Ferries claimt dat het nog steeds de grootste vervoerder is tussen Calais en Dover. Volgens P & O-bestuursvoorzitter Graeme Dunlop heeft kanaaltunnel-exploitant Eurotunnel de grotere stroom auto's vooral te danken aan het toegenomen verkeer tussen het Europese vasteland en Engeland en zijn de veerdiensten niet echt getroffen.

Veerboot-exploitant P & O zegt, op basis van eigen tellingen, meer dan 43 procent van de auto's van en naar Engeland te vervoeren. Het marktaandeel voor Eurotunnel schat P & O op 23,6 procent terwijl Stena-Sealink 27 procent met zijn veerboten vervoert. Maar P & O moest wel toegeven dat het aantal passagiers dat in de eerste zes maanden van dit jaar is vervoerd, lager ligt dan in dezelfde periode van 1994 terwijl de hoeveelheid vracht niet is toegenomen.

Eurotunnel heeft altijd beweerd geen prijsoorlog te zullen ontketenen, al zijn er soms speciale aanbiedingen voor de tocht onder het Kanaal. De veerdiensten hebben in reactie op de opening van de tunnel al wel hun tarieven verlaagd.

Daarnaast hameren de bootorganisaties op het grotere comfort bij de oversteek over zee. De veren hebben veelal een groot aantal tax-free-winkels, hoewel ook bij de tunneltocht belastingvrij kan worden ingekocht. Ook zijn de meeste boten voorzien van restaurants terwijl de tunneltrein slechts uit kale compartimenten bestaat.

Op dit moment gaat er elk half uur een trein door de tunnel. De reis duurt iets meer dan een half uur, exclusief wachttijd. Vanaf maandag wil Eurotunnel drie treinen per uur laten rijden en tijdens spitsuren zelfs vier. Tussen de afvaarten van P & O naar Engeland zit drie kwartier. De overtocht duurt 75 minuten.

Een prijsvergelijking tussen Eurotunnel en P & O wordt bemoeilijkt door het grote aantal tarieven dat wordt gehanteerd. Een tocht door de tunnel (één auto, vier personen, van zaterdag tot zaterdag) kost 820 gulden.

Ligt het vertrek vanuit Frankrijk na acht uur 's avonds en vindt de terugkeer overdag plaats dan bedraagt de prijs 560 gulden. Door vooraf een kaartje voor de 'tunnel-tocht' te kopen bij een reisbureau kan de prijs nog eens honderd gulden lager uitkomen.

Voor de veerboten van P & O geldt een normaal tarief van 710 gulden (één auto, meer dan twee personen). Vroege vogels kunnen, bij vertrek tussen half zeven en kwart voor tien 's ochtends, voor 399 naar Dover. De nachtboot kost nog enkele tientjes minder.

Duurt de reis minder dan vijf dagen dan zijn de tarieven van zowel Eurotunnel asl P & O aanzienlijk lager.

Eurotunnel heeft al eerder verklaard dat de komende maanden doorslaggevend zullen zijn voor het voortbestaan. Alleen als er voldoende auto's door de tunnel gaan, kan het concern de dagelijkse rentebetaling van zo'n vijf miljoen gulden aan de banken volhouden. Hoeveel auto's dagelijks onder het Kanaal door moeten om quitte te kunnen draaien, wil Eurotunnel niet zeggen.

Meer over