Europees parlement: stel eurobiljetten eerder beschikbaar

Tijdig eurobiljetten..

Pas op 1 januari 2002 kunnen consumenten eurobiljetten pinnen. Dat is veel te laat, waarschuwen lobbyisten van winkeliersorganisaties keer op keer. Ze hebben de slag echter allang verloren, want vorig jaar september hebben de Europese ministers van Financiën in het Franse Versailles besloten dat er geen frontloading komt, zoals het eerder in omloop brengen van eurobiljetten heet.

Toch geven de lobbyisten niet op. Soms hebben ze een succesje. Vorige week deed de voorzitter van het Europees Parlement, N. Fontaine, ineens een 'klemmend beroep' op president Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB) om de eurobiljetten toch eerder beschikbaar te stellen. Zij vreest de lange wachttijden die mogelijk ontstaan in winkels en bij loketten als het publiek niet eerder over de biljetten beschikt.

De brief volgt op een reeks van lobby-rapporten die zonder uitzondering onheil voorspellen rond de invoering van de euro. De Nederlandse Spoorwegen, een organisatie die ook veel wisselproblemen bij de loketten vreest, voorspelde dat op het Centraal Station in Amsterdam straks een rij staat van twaalfhonderd mensen. De spoorwegmaatschappij verwacht kennelijk dat na de stakingen van de afgelopen weken, de treinreizigers straks nog steeds in de rij zullen staan.

Pinautomaten

Een op de vijf winkeliers heeft zijn pin-automaat nog niet aangemeld voor de ombouw naar de euro, zo meldde de Volkskrant onlangs. De hoge ombouwkosten houden veel winkeliers af van het aanmelden van hun apparaat.

Onwil is echter niet altijd de reden van de inactiviteit bij de winkeliers. Garage Schipper in Hardinxveld-Giessendam stuitte op een bureaucratische muur toen het bedrijf probeerde zijn machines aan te melden voor de ombouw. De garage is bang dat begin volgend jaar een klant niet meer kan pinnen voor een nieuwe versnellingsbak.

Directeur A. van den Bruggen van pinautomaten-marktleider CCV meldde eerder dat hij al vier keer een brief naar alle klanten had verstuurd met de oproep tot de euro-ombouw. Boekhouder P. Bruinsma de Jong van Garage Schipper heeft echter nooit een oproep gezien. Sterker nog, de boekhouder heeft zelf al vier keer contact opgenomen met CCV en tekens gebeurde er niets.

Eén keer belde een CCV-medewerker om te vertellen dat er nieuwe pin-machines à 2500 gulden per stuk noodzakelijk zijn. Daarna gebeurde echter hetzelfde als ervoor, namelijk niets.

CCV-directeur Van den Bruggen bekent schuld: 'We hebben 60 duizend klanten. Er schiet er wel eens eentje tussendoor.' Hij bezweert dat het om een incident gaat en belooft het zaakje snel op te lossen. 'Ik neem vandaag nog persoonlijk contact op met garage Schipper', voegt hij toe.

Meer over