Nieuws

Europa geeft zegen aan terugkeer van 737 Max, Boeing lijdt miljarden verlies met nieuwe 777X

De 737 Max mag ook in Europa weer de lucht in, nadat het vliegtuig van Boeing eerder al het groene licht kreeg in de Verenigde Staten, Brazilië en Canada. Na een uitgebreide inspectie door de Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft het toestel een nieuw luchtwaardigheidsbewijs gekregen.

null Beeld AFP
Beeld AFP

Het kan nog wel even duren voor passagiers weer aan boord kunnen stappen, zegt de EASA. Eerst moeten alle piloten extra training krijgen. Daarin leren ze vooral om te gaan met een besturingsinstrument dat de voornaamste oorzaak was voor twee crashes met de 737 Max, in 2018 in Indonesië en in 2019 in Ethiopië. Daarbij vielen 346 doden.

Dat instrument, het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), moest specifieke karakteristieken van de 737 Max corrigeren. Maar defecte sensoren zetten het MCAS automatisch in werking onder omstandigheden waarin die correctie niet nodig was. De piloten van de Indonesische en Ethiopische Boeings hadden dat niet in de gaten, omdat Boeing het instrument niet of nauwelijks had toegelicht in de handleiding en luchtvaartmaatschappijen had verteld dat extra trainingen niet nodig waren.

Het MCAS is op last van de Amerikaanse luchtvaartinspectie (FAA) aangepast, maar bemanningen moet nu toch extra oefenen op onverwachte scenario’s. Met de Europese goedkeuring is ‘een lange weg afgelegd’, liet EASA-directeur Patrick Ky woensdag weten, ‘maar de weg houdt hier niet op’. De autoriteit blijft de 737 Max ‘nauwlettend’ volgen. Van de luchtvaartmaatschappijen met een basis in Nederland vliegt alleen touroperator TUI met dit toestel. Maar Nederlandse reizigers zullen de 737 Max vaker betreden, aangezien prijsvechter Ryanair een grote order heeft uitstaan bij Boeing.

De luchtvaartmaatschappijen willen de vrees van reizigers zoveel mogelijk wegnemen. De meeste beloven dat ze hun klanten bij het boeken zullen informeren dat de vlucht wordt uitgevoerd met een Max. De meeste zeggen ook dat passagiers hun vlucht mogen annuleren, als voor vertrek opeens blijkt dat het vliegtuig waarmee ze zouden reizen is ingewisseld voor het omstreden toestel.

Miljardenverlies

De crashes met de 737 Max, het paradepaardje, zijn Boeing duur komen te staan. Het toestel heeft wereldwijd twintig maanden aan de grond gestaan. Woensdag werd bekend dat de Amerikaanse vliegtuigbouwer, dat samen met Airbus de markt volledig in handen heeft, zijn vierde kwartaal heeft afgesloten met een verlies van 8,4 miljard dollar (bijna 7 miljard euro). Het verlies over het hele jaar kwam uit op een kleine 12 miljard, mede ook door de coronacrisis die de luchtvaart zware slagen toebrengt.

De rode cijfers over de laatste drie maanden van 2020 werden evenwel niet veroorzaakt door teruglopende orders en de gevolgen van het debacle met de 737 Max. Boeing schreef 6,5 miljard af op een nieuw, groter type toestel, de 777X. De fabrikant denkt dat vliegtuig pas in 2023 te kunnen leveren, drie jaar later dan eerder gepland, en een jaar later dan Boeing zes maanden geleden nog voorzag.

De Amerikanen volgen ook met huiver het onderzoek naar een nieuwe crash van een van hun vliegtuigen. Dat storte begin deze maand op 20 kilometer van Jakarta in de Java-zee, met 62 inzittenden. Het ging om een 737-500, een toestel van 26 jaar oud. Het behoort tot de tweede generatie van de 737-familie, de Max tot de vierde generatie.

Lees meer over Boeing

Opnieuw stort een Indonesische 737 in de Javazee: wordt vlucht SJ182 de nekslag voor Boeing?

Van de Amerikaanse luchtvaartinspectie mag de 737 Max weer de lucht in, twintig maanden nadat Boeings paradepaardje wereldwijd een vliegverbod kreeg opgelegd.

Meer over