Ethischer gamen

Gamers kunnen sinds kort hun hart ophalen aan twee nieuwe oorlogsgames: Battlefield 3 en Call of Duty: Modern Warfare 3. 'Games worden steeds realistischer, wat betekent dat ze ethisch ook steeds ingewikkelder worden,' zegt Jeroen Jansz, hoogleraar Communicatie en Media (Erasmus Universiteit Rotterdam), specialist in de aantrekkings-kracht van games op jongeren.

Het gaat niet meer alleen om soldaten die terroristen doden.

'Nee. In Modern Warfare 2 knalden terroristen op een vliegveld onschuldige passagiers af. En dat was nieuw. Meestal is het zo dat de speler een soldaat is die tijdens de oorlog de strijd wil winnen. Door nu een alledaagse setting te nemen zoals een vliegveld, en onschuldige burgers als doelwit in plaats van 'echte' vijanden, creëer je een heel andere omgeving.

'Overigens zijn oorlogsgames in de loop van de tijd veel realistischer geworden. Je bent tegen- woordig speler in hedendaagse conflicthaarden, met hedendaagse kwesties rond dood en verderf.'

Maakt dat uit, dat zulke games én heftiger én realistischer worden?

'Je kunt het vergelijken met de filmindustrie, daar zie je ook dat de techniek op allerlei manieren wordt geperfectioneerd. Bij games kan dat op een bepaald moment zo ver gaan dat mensen totaal vergeten dat ze een spel aan het spelen zijn, en worden meegevoerd in een krachtig verhaal. Dat zie ik nu nog niet zo gauw gebeuren, omdat de verhalen in de actiegames nogal dun zijn. Maar daar zit ontwikkeling in.'

Wat nemen mensen daarvan mee naar het echte leven?

'Mensen die in een spel anderen het leven zuur maken om er zelf beter van te worden, houden daar niet meteen mee op wanneer ze de computer uitzetten. Het is niet zo dat games zo direct werken als een injectienaald; het effect ervan wordt bemiddeld door de sociale context waarin de spelers leven. En die kan een positieve of negatieve uitwerking hebben. Bij jongens die gewend zijn om conflicten schreeuwend en slaand op te lossen, hebben oorlogsgames een ander effect dan bij brave scholieren.'

Gaat de inhoud u soms te ver?

'Ik kan me voorstellen dat mensen zich zorgen maken over de inhoud van sommige games. Bij Manhunt moet je op een bepaald level heel erg slim opereren om iemand een plastic zak over zijn hoofd te kunnen trekken en hem te wurgen. Zoiets laat zien dat leeftijdsclassificatie belangrijk is. Zulke games zijn niet geschikt voor jongeren onder de 18 jaar.'

undefined

Meer over