En ze ís terug: Cora van Mora

‘Nu Cora van Mora nog terug.’ Een grappig bedoelde, maar logische afsluiting van een artikel in de Volkskrant eind april over het potjesmerk Hak, dat Martine Bijl (58) reanimeerde voor de nieuwe Hak-reclame die sinds mei weer op tv is....

Welnu, ze ís terug, Cora van Mora. Vijf jaar geleden kwam een einde aan de bekende reclamecampagne rond de kroketten van Mora, die dankzij actrice Juliëtte de Wijn uitgroeide tot een nationale icoon. De toenmalige eigenaar van Mora, Unilever, wilde wel eens iets nieuws. Met zestien jaar was Cora van Mora het langstlopende Hollandse reclametypetje.

De producent van kroketten en kipvingers verkocht de snackdivisie van Mora begin dit jaar aan de Tilburgse fabrikant Ad van Geloven. En die stapte deze zomer naar Leukwerkt Worldwide, het reclamebureau van Bart Kuiper, die bij een vorig reclamebureau ‘Cora van Mora’ had verzonnen. Leukwerkt is ook het reclamebureau achter de blauwe leeuw van de Postbank en het happen naar koek van Peijnenburg.

Begin november duikt Cora van Mora weer op in de STER-blokken. Minimaal zo vaak als vroeger, bezweert directeur Hans Vermeulen van Ad van Geloven. ‘En de eerste zes weken heel intensief. We willen Mora echt weer op de kaart zetten.’ In de campagne moet Cora van Mora op zoek naar een nieuwe Cora. Hoe lang dat gaat duren? Vermeulen: ‘Zolang als verantwoord, maar minstens een jaar.’ Cora is inmiddels 44.

Erwin Wijman

Meer over