'Emirates is geduchte concurrent'

De A380 is vooral een troef voor Dubai, stelt luchtvaarteconoom Hans Heerkens.

Met een investering van 32 miljard euro in 90 toestellen van de nieuwe Airbus A380, bindt Dubai de strijd aan met westerse luchtvaartmaatschappijen. 'Emirates is een geduchte concurrent', zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente.

Moet Schiphol blij zijn met de komst van de A380 uit Dubai?

'Op zich wel, want dit geeft aan dat Amsterdam nog steeds als een aantrekkelijke bestemming wordt gezien. Dat is belangrijk, want reizigers kiezen steeds vaker voor rechtstreekse vluchten.

Dubai Airport wil een groot overstapvliegveld worden. Dat is toch een risico voor Schiphol?

'Jawel, maar dat is het onvermijdelijke gevolg van de deregulering in de luchtvaart. En Dubai is niet de enige kaper op de kust. Ik zou als ik Schiphol was me meer zorgen maken om Turkije. Dat ligt net zo gunstig als Dubai en daar is een veel grotere thuismarkt. Het is nog maar de vraag of de thuismarkt van Dubai al genoeg gegroeid is tegen de tijd dat de olie opraakt.

KLM ziet de komst van Emirates als een bedreiging voor de BV Nederland.

'KLM zal ermee moeten leren leven. Westerse luchtvaartmaatschappijen hebben traditioneel een onevenredig deel van de markt in handen. We zien nu tal van Aziatische concurrenten die hun deel komen opeisen. KLM zal de concurrentie moeten aangaan.'

Westerse luchtvaartmaatschappijen beschuldigen Emirates van valse concurrentie. De maatschappij zou draaien op de oliedollars van de emir van Dubai. Terecht?

'Ik denk dat die klacht gedeeltelijk wel terecht is. Maar vergeet niet dat westerse maatschappijen in het verleden ook hebben geprofiteerd van de hulp van overheden. KLM dankt zijn netwerk gedeeltelijk aan het succes waarmee de Nederlandse overheid in het verleden overal ter wereld landingsrechten wist los te peuteren.

'De Europese Unie zou moeten nagaan in hoeverre er bij Emirates sprake is van ontoelaatbare staatssteun. Canada heeft Emirates om die reden landingsrechten geweigerd. Ik vind dat wel erg ver gaan. Maar als blijkt dat Emirates dumpprijzen kan hanteren dankzij subsidies, moet dat worden aangepakt.

'Zelfs zonder staatssteun zal Emirates altijd een geduchte concurrent blijven.'

undefined

Meer over