Eminente acteurs

BART KOETSENRUIJTER

Hij woont, gescheiden, alleen, in het Parijse appartement waar hij opgroeide, waar zijn vader belastingsconsulent was en waar hij zelf nu ook werkt, als belastingconsulent, met de secretaresse die zijn vader ook al had. Elke avond doet hij spanners in zijn schoenen, hij beluistert zijn muziek nog van elpees en hij koestert zijn verzameling blikken mechaniekjes. Zo'n man is William.

Het is dan ook een raadsel waarom de getourmenteerde Anna hem blijft bezoeken. Zij had een afspraak met een psychiater en klopte aan bij de verkeerde deur. Maar ook nadat William haar heeft verzekerd dat hij de psychiater niet is, blijft ze wekelijks opduiken. Om hem deelgenoot te maken van haar existentiële en huwelijksproblemen, die al even raadselachtig blijven als de reden van haar volharding. En omdat de camera het appartement nauwelijks verlaat, blijft alles in nevelen gehuld. We kunnen ons slechts, met William, aangenaam verbazen over de ontwikkeling die Anna doormaakt sinds de bezoeken. Ze ontdooit, verandert haar kleding, opent haar gezicht, gaat make-up gebruiken en lacht opeens.

Zo'n intiem, impliciet drama kan alleen slagen als de acteurs eminent zijn. Aan die voorwaarden voldoen Fabrice Luchini, die zeldzaam lang mooi triest verbaasd kan kijken, en Sandrine Bonnaire, die adembenemend transformeert van neuroot in zelfbewuste schoonheid.

Confidences trop intimes (Patrice Leconte, 2004)

Arte, 20,15-21.55 uur.

Marley & Me

(David Frankel, 2008) Luchtige tragikomedie met een zwaar aangezet einde; daar moet je tegen kunnen op maandagavond. Kassamagneet Jennifer Aniston vormt dit keer een jong jaloersmakend stel met actiefilmheld Owen Wilson, die recentelijk nog heel goed Woody Allen bleek te kunnen spelen in diens Midnight in Paris. Hier wil hij de kinderwens van zijn echtgenote uitstellen door een labradorpuppy - bekend van de luierreclame - aan te schaffen. Het beest blijkt een monstertje, dat de aandacht van echte problemen nogal afleidt.

SBS 6, 20.30-22.55 uur.

The Conversation

(Francis Ford Coppola, 1974) Meesterlijke paranoia-thriller, waarin Gene Hackman schittert als de afluisterexpert Harry Caul, die de opdracht krijgt een man en een vrouw te bespioneren die samen over een druk plein wandelen. Wanneer hij later in zijn studio van de verschillende opnamen van de conversatie een geheel probeert te mixen, raakt hij geobsedeerd door de mogelijke betekenissen die hij aan het gesprek kan geven. Zeggen de geliefden: 'Hij zou ons vermóórden, als hij de kans krijgt?' Of klinkt het meer als: 'Híj zou óns vermoorden, als hij de kans krijgt?'

Arte, 21.55-23.45 uur.

undefined

Meer over