EK kijk je zo (1)

V maakt heel juni het niet te vermijden EK-kijkgeweld leuker voor de zijdelings geïnteresseerde. Met kijkplezierverhogende weetjes, dat spreekt. Deel 1: hoe je je ook op wél goeie EK-hits kunt verheugen.

(1) EK-euforie kan een bandje een plaats op Lowlands bezorgen.

Tijdens een voetbalkampioenschap kan alles net even anders gaan dan je had verwacht. Nederland zou bijvoorbeeld opeens geen Europees kampioen kunnen worden. Of je kunt als muzikant ineens een EK-hit scoren, zonder dat je ooit van plan was ook maar iets met voetbal te maken te krijgen.

Terwijl legioenen Nederlandse volksartiesten een gooi doen naar de titel voetbalhit 2012, worden dankzij het voetbalevenement ook muziekcarrières gemaakt van artiesten die zich van geen betrokkenheid bewust zijn. De muzieksmaak van prominenten uit de voetbalwereld kan er de komende weken toe leiden dat een muzikant beroemd wordt bij een miljoenenpubliek.

Het Engelse bandje One Night Only was ten tijde van het EK 2008 zelfs in eigen land nauwelijks bekend. Zonder dat ze het wisten werd hun nummer Just For Tonight dat jaar dagelijks gebruikt door het Nederlandse voetbalprogramma Studio Sportzomer van de NOS. Het diende als achtergrondmuziek voor een samenvattend filmpje van de hoogtepunten uit de wedstrijden van de dag. Na het voetbalkampioenschap hadden de Engelsen, complete verrassing, ineens een hit in Nederland en een uitnodiging voor muziekfestival Lowlands.

(2) Wat Studio Sportzomer uitzoekt als afsluiter is bron van opgewonden speculatie.

Het filmpje waarmee Studio Sportzomer iedere dag het programma afsluit, heeft zich de afgelopen kampioenschappen ontwikkeld tot gegarandeerde voetbalhit. Weken geleden werd op internetfora al gespeculeerd over de gelukkige van dit jaar. De redactie van Studio Sportzomer werd door kijkers en collega-omroepen overspoeld met suggesties. De winnaar, een suggestie van BNN, is het dubstep-popnummer Feel The Love van het Engelse bandje Rudimental. Een bandje zonder album. (wel is Feel the Love inmiddels een 3fm Megahit geweest).

'Wij willen gewoon een fijn nummer voor bij de montage van de voetbalbeelden', zegt René van Rijswijk, eindredacteur van Studio Sportzomer. 'Maar we vinden het ook wel leuk als de groep nog niet zo bekend is.' Dat ze invloed op het succes van de muzikanten hebben, weet hij wel zeker. 'Het nummer Wenn Es Passiert van Wir Sind Helden zou niet eens worden uitgebracht op single, totdat wij het gebruikten als afsluitingsliedje tijdens het WK van 2006 en het in Nederland een hit werd.'

(3) Het succes van het nummer is afhankelijk van het succes van Nederland.

Van Rijswijk: 'Iedereen raakt in de ban van het kampioenschap en het liedje gaat samenhangen met de euforie rond het voetbal. Als Nederland er na drie wedstrijden uitligt, wordt het waarschijnlijk geen hit.'

Ook Johan Derksen is ineens een machtig man in de muziekwereld. De presentator van VI Oranje, het concurrerende voetbalprogramma op RTL, is liefhebber van zanger Danny Vera en benoemde hem tot huisartiest van het televisieprogramma. Vera, die popliedjes met een vleugje country maakt, had bij zijn dagelijkse optredens tijdens het WK in 2010 soms meer dan 900 duizend kijkers. Dit jaar is het programma verplaatst van RTL7 naar RTL 4 en wordt een nog groter publiek verwacht. 'Ik hoef geen plugger meer naar de radio te sturen om over mijn muziek te vertellen', zegt Vera.

En ook in andere landen maken de voetbalprogramma's de komende weken muzikale carrières. De zender ZDF, die in Duitsland alle EK-wedstrijden uitzendt, koos dit jaar zelf een EK-hit: een cover van Reel 2 Reels nummer I Like To Move It, door de Oekraïense band Los Colorados. 'Je moet wel een heel slecht liedje maken wil je met zo veel media-aandacht geen succes krijgen', zegt Giel Beelen, dj van 3fm.

(4) En, bemoedigend: UEFA-promotie is géén succesgarantie. Promotie van supporters weer wel.

Er is ook een officieel EK-lied, gekozen door de organisatoren. Dit jaar is dat Endless Summer, van de Duitse zangeres Oceana. De relatief onbekende zangeres werd uitgekozen omdat ze in gastlanden Polen en Oekraïne nummer-1-hits scoorde, aldus de UEFA. Toch is het nog maar de vraag of haar nummer straks aanslaat.

Promotie van UEFA biedt namelijk geen garantie voor succes. In 2008 maakte Enrique Iglesias het officiële UEFA-liedje, maar kwam de echte hit vanaf de tribunes. Voetbalsupporters begonnen tijdens de wedstrijden het nummer Seven Nation Army van the White Stripes te zingen. Al snel was de aanstekelijke intro van dat nummer bij alle wedstrijden te horen, met of zonder zelfbedachte teksten als 'Luca Toni is homo', zoals tijdens de wedstrijd Nederland-Italië. The White Stripes hadden een voetbalhit.

LAAT DE LEEUW

Het liedje Hup holland hup werd nooit als WK-single uitgebracht. KRO-medewerker Jan de Cler gebruikte het in zijn radioprogramma tijdens het WK van 1950. Tijdens de voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal beschreef hij in de coupletten de gebeurtenissen van de wedstrijd. In de rust en na afloop van elke wedstrijd zong hij het liedje. Het inmiddels bekende refrein werd gezongen door een kinderkoor.

VOETBAL EN GOEDE MUZIEK

Voetbal en goede muziek lijken in Nederland nauwelijks samen te gaan, zeggen muziekkenners. Het kampioenschap inspireert menig volksartiest tot een eigen hit: van Wolter Kroes tot Mr. Polska, simpele nummers met als het even kan 'kampioen' in de titel.

'Eigenlijk is Nederland het enige land waar artiesten nog zo massaal dit soort voetballiedjes uitbrengen', zegt muziekkenner Johan van Slooten. 'Het heeft te maken met de manier waarop wij voetbal zien: als een gezellig feestje zoals Koninginnedag of carnaval, waarbij we een leeuw op ons hoofd zetten en heel uitbundig meezingen.' In liedjes uit Scandinavië of Engeland ligt de nadruk helemaal niet op dat feestje. Van Slooten: 'Daar draait voetbal vooral om trots. Luister maar eens naar het Engelse nummer Football's Coming Home uit 1996. Als dat gespeeld wordt, gaat er een nationalistische golf van trots over de tribune. Zo'n lading ontbreekt in de Nederlandse nummers.'

undefined

Meer over