Eindigt Volkswagen als een fles Exota?

Twee jaar nadat VARA-ombudsman Marcel van Dam in 1969 een fles Exota-frisdrank op televisie had laten ontploffen, moest de gazeuseproducent Van Tuijn uit Dongen een faillissement aanvragen.

null Beeld EPA
Beeld EPA

Niemand kan voorspellen wat er met het merk Volkswagen gebeurt nu de Duitse autoproducent in een schandaal is terechtgekomen, waardoor de beurskoers onderuit is gegaan. Als variant op de befaamde uitspraak 'Wat goed is voor General Motors, is goed voor Amerika' kan worden gesteld: 'Wat goed is voor Volkswagen is goed voor Duitsland.' Nu VW wereldwijd onder vuur ligt, kan dat niet alleen de reputatie van dit concern schade berokkenen, maar ook die van het merk Duitsland. En dat staat voor de succesvolste westerse economie van de laatste tien jaar.

VW en ook Duitsland is er alles aan gelegen de schade zo veel mogelijk te beperken. Dat kan alleen door onmiddellijk openheid van zaken te geven, de schuldigen te ontslaan en topman Martin Winterkorn zijn verantwoordelijkheid te laten nemen.

Exota

Frisdrankmerk Exota maakte dit jaar een comeback. Lees hier meer.

VW is geen Exota. Het kan het schandaal overleven, zoals het ook schandalen in het verleden heeft overleefd. Volkswagen was ooit het lievelingetje van Adolf Hitler en deinsde er niet voor terug tijdens de oorlog 20 duizend dwangarbeiders in te schakelen in de productie. Begin jaren zeventig stond het merk op omvallen toen het er niet in leek te slagen een geschikte opvolger voor de Kever te ontwikkelen. Pas met de introductie van de Golf maakte VW een comeback. In 1986 raakte VW verzeild in een enorm deviezenschandaal, waarbij verscheidene treasuries van het concern voor vele jaren achter de tralies belandden.

VW kan moed putten uit het feit dat andere autofabrikanten nog veel grotere schandalen hebben overleefd. General Motors (GM) kwam na de oorlog in opspraak toen het op grote schaal stadsbuslijnen overnam in de VS met als doel het hele openbaar vervoerssysteem om zeep te brengen ten faveure van de auto. Dit schandaal werd in films als Who framed Roger Rabbit en The End of Suburbia aan de orde gesteld.

GM kocht vorige week nog voor 900 miljoen dollar strafvervolging af in een schandaal rond defecte contactsloten, die 124 mensen het leven zouden hebben gekost. Het Japanse Toyota moest in 2010 ruim 4 miljoen voertuigen terugroepen omdat het gaspedaal bleef vastzitten, nadat eerder 5 miljoen auto's waren teruggeroepen omdat de vloermat de pedalen blokkeerde. Ook hierbij werd gesproken van tientallen doden.

Vorig jaar verkocht Toyota, dat ver op de Duitsers voorligt met de ontwikkeling van hybride en elektrische auto's, echter weer meer dan 10 miljoen auto's, net zo veel als VW. VW kan Dieselgate overleven als onmiddellijk schoon schip wordt gemaakt. Het vertrek van Winterkorn zou een goed begin zijn.

Overigens, ook Exota kwam dit voorjaar terug op de markt.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over