Eindelijk openOde aan het Stedelijk Rineke Dijkstra

Na een verbouwing van acht jaar gaat het Stedelijk Museum in Amsterdam weer open. In aanloop naar de opening volgende week zondag, publiceren negen kunstenaars in V alvast unieke werken, speciaal voor ons gemaakt, of voor het eerst te zien, bij wijze van ode. Vandaag aflevering 1.

DOOR RUTGER PONTZEN

Het grote aftellen is begonnen. Zondag 23 september gaat het Stedelijk Museum in Amsterdam weer open. In een nieuw en opgeknapt gebouw. Acht jaar was het pand aan het Museumplein grotendeels dicht - het onderkomen van de belangrijkste collectie moderne kunst in Nederland. Jaren waarin het publiek hunkerde naar de opening en smachtte om het werk uit de verzameling te kunnen zien. Jaren waarin ook de kunstenaars zich afvroegen: wanneer kan ik er weer eens mijn werk laten zien? Natuurlijk, gelukkig bezit Nederland meerdere musea waar ze hun schilderijen, beelden, tekeningen en ontwerpen konden tonen. Dat scheelt. Maar toch. Het Stedelijk heeft een naam. Een geschiedenis. Met aansprekende directeursnamen. Een traditie van spraakmakende tentoonstellingen. Een in de loop van decennia opgebouwde, grandioze verzameling. Welke kunstenaar wil daartussen niet een bijdrage leveren? Vanaf eind volgende week gaat dat weer gebeuren.

Om de spanning rond de naderende opening op te bouwen, publiceert de Volkskrant de komende anderhalve week tot aan de opening dagelijks een kunstbijdrage. Van kunstenaars van naam en faam, uit binnen- en buitenland. Ze hebben voor de V speciaal een werk gemaakt of laten een niet eerder geëxposeerd werk zien. Om hun band met het museum te onderschrijven. Als een ode én opmaat voor wat we kunnen verwachten. Zeg maar: de eerste tentoonstelling. Bij deze.

Rineke Dijkstra

De Britse actrice Georgie Henley, London,9 oktober 2010

Rineke Dijkstra

Rineke Dijkstra (52) is internationaal gezien misschien wel een van Nederlands bekendste fotografen. Afgestudeerd aan de Rietveld Academie in Amsterdam heeft zij zich gespecialiseerd in portretfoto's. Een serie portretten van jonge adolescenten op het strand (1992-1994) betekende haar internationale doorbraak. Dijkstra's foto's kenmerken zich door een vaak terloopse puurheid, of het nu gaat om vermoeide stierenvechters of zojuist bevallen moeders. Het Guggenheim Museum in New York toont momenteel een retrospectief van haar werk. In het nieuwe Stedelijk Museum krijgt Dijkstra tijdens de openingstentoonstelling een eigen zaal. 'Mijn band met het Stedelijk gaat terug tot mijn tijd op de Rietveld Acadamie. Het is een van de weinige musea in de wereld dat zoveel werk van mij heeft. Dat is wel heel bijzonder.'

undefined

Meer over