Eindelijk doet iets het bij de Amsterdamse metro

Door de ellende met de Noord-Zuidlijn is het theater met de toegangspoortjes van de bestaande Amsterdamse metro in de vergetelheid geraakt. Bijna elf jaar is er aan gesleuteld, en vier jaar later dan voorzien is het nu zo ver: ze doen het.

De komende weken worden de poortjes in gebruik genomen, onder toezicht van 600 extra personeelsleden van het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB. Die reiken ondergronds tevens de helpende hand aan reizigers die nog niet zo goed uit de voeten kunnen met de talrijke variaties van de ov-chipkaart.

Moeilijkheden worden verwacht met de zogenoemde wegwerpchipkaart, die sinds een week in bus en tram wordt verkocht aan reizigers die een enkeltje wensen. Niet alleen is de prijs vergeleken met de oude strippenkaart (één zone) verhoogd van 1,60 naar 2,60 euro, ook technisch blijkt het kaartje niet honderd procent.

Soms weigert het en kan de reiziger, indien de chauffeur of bijrijder niet direct een nieuw kaartje trekt, een formulier invullen waarmee het reisgeld wordt teruggevraagd. Het regent klachten, meent reizigersvereniging Rover. Valt reuze mee, aldus het GVB. Niettemin overlegt het vervoersbedrijf met de Britse fabrikant hoe het euvel kan worden verholpen voordat ondergronds alle poortjes functioneren.

Overigens wordt de wegwerpchipkaart niet geaccepteerd door de concurrentie van Connexxion en Arriva. Hetzelfde geldt voor het ‘tweemaaleenuurskaartje’, min of meer te vergelijken met twee zones van de oude strippenkaart.

Deze wegwerpkaart – kosten: 5 euro, vergeleken met de 2,40 euro voor twee zones op de strippenkaart – werkt alleen op GVB-materieel. Zodra het eerste uur (of een deel daarvan) is verstreken, mag de resterende reistijd van het tweede uur bewaard worden voor een andere keer. ‘Dat is per saldo voordeliger dan vroeger’, aldus het GVB. Rover houdt het op ‘een schandalige prijsverhoging’.

Houders van de voordeelurenkaart van de NS (met ingebouwde chip) moeten hun kaart wel eerst even door het GVB laten activeren voordat hij toegang geeft tot het openbaar vervoer in de hoofdstad.

Eind augustus is de metro uitsluitend nog toegankelijk met een ov-chipkaart en de talrijke varianten. Bus en tram volgen na de winter.

Meer over