Einde zenuwslopende dag voor operaliefhebber

Operaliefhebber Ton Polak nam woensdag het zekere voor het onzekere. Op wat voor veel abonnementhouders van de Nederlandse Opera de zenuwslopendste dag van het jaar is, liet hij al vroeg in de middag zijn werk in Leiderdorp voor wat het was....

Dat was allemaal niet nodig geweest, verzekert woordvoerder N. van Doorn van de Nederlandse Opera. Polak had zijn formulier ook de volgende dag kunnen posten, of de dag erna. Of zelfs daarna. Dit jaar geldt voor het eerst niet meer: wie het eerst komt, het eerst maalt. Alle aanvragen die vóór 16 maart binnenkomen, krijgen hetzelfde dagstempel. Pas daarna vindt de selectie plaats. Wel gaat iemand die al negen jaar een abonnement heeft voor iemand die pas vijf jaar klant is. Maar wie na 16 maart instuurt, sluit achteraan, hoelang hij ook al abonnee is.

De Nederlandse Opera wordt steeds populairder. Vorig jaar wilden 30 duizend mensen een abonnement. Er waren er 20 duizend beschikbaar. Toch is het niet zo dat nieuwkomers geen kans maken. Dit jaar zijn er meer abonnementen. 'De premières zijn snel weg, maar verder is er geen reden tot wanhoop', zegt Van Doorn.

Het zal allemaal wel, denkt Polak. Wie verzekert hem dat de medewerkers van de Opera niet toch vóór 16 maart een selectie gaan maken uit de formulieren, die natuurlijk met postzakken tegelijk worden binnengebracht?

Nee, Polak volgt ook volgend jaar weer het vaste ritueel. Want stel dat hij de bestelling in Katwijk post, en de envelop komt in de zak voor Groningen terecht. Van een operavriend hoorde hij dat het Amsterdamse hoofdpostkantoor is verplaatst, naar ergens vlak bij de vuilverbranding, langs de weg naar Zaandam. Dat gaat hij binnenkort uitzoeken. Is zijn bestelling volgend jaar ook op tijd.

Meer over