Eikenhorster fotoverbod wordt fototip

'Fotoverbod? Dan verkopen wij minder kranten en bladen.'..

Moeten de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en het Genootschap van Hoofdredacteuren hebben gedacht, toen de gemeente Wassenaar een fotoverbod afkondigde rondom het nieuwe huis van Willem-Alexander en Máxima in Wassenaar.

De NVJ won een prompt aangespannen kort geding tegen de gemeente met een beroep op de vrije nieuwsgaring. Verbod ingetrokken.

'Fotoverbod? Dan verkopen wij minder fotorolletjes.'

Moet Kodak als marktleider in films gedacht hebben, maar ga dan als filmpjesfabrikant maar eens naar de rechter.

Nee, als Kodak ga je hoogstens naar je reclamebureau. Of, in dit geval, word je gebeld door een reclamebureau met de vraag of je in bent voor een inhaakactie op de Bromsnor-klucht rond het fotoverbod. Het idee voor die actie kwam op bij reclamemakers Tibor van Ginkel en René Verbong van Van Walbeek Etcetera in Amsterdam.

Hun idee is een variatie op de bekende 'Kodak fototip'-bordjes in De Efteling. Knalgele bordjes, die bezoekers bij elke attractie wijzen vanaf welke plek je het best je kiek kunt maken. En natuurlijk dát het weer tijd is voor de volgende foto. 'Maar welk sprookjeskasteel is nou mooier dan dat van onze eigen Wim-Lex en Máxima?', grapt directeur Jan Knaap van Van Walbeek Etcetera.

Jaap Dekker van Kodak Nederland hoefde niet lang na te denken over zijn toestemming. 'Als het ludiek is, doe ik mee', licht hij toe. En zo togen Van Ginkel en Verbong vrijdagmiddag naar het Wassenaarse landgoed De Horsten. 'We zetten vijf bordjes neer', vertelt Van Ginkel. 'Bij het hek waar in juli die fotograaf van de Haagsche Courant werd opgepakt.'

Kodak moedigt nu paparazzi en andere sprookjeskasteelkijkers aan. Maar Dekker van Kodak ('Ik word betaald om zoveel mogelijk fotootjes te laten maken op deze wereld') vreest geen negatieve gevolgen. 'Ik zie dit puur als fun, en ik denk dat iedereen er de lol van kan inzien. Ik zie het zoals die man die laatst een kledinglijn onder de naam Jaap! in plaats van Joop! op de markt bracht. Het is gein, een eenmalig iets.'

Ideaal Kodak-moment: over vier maanden, voor het hek van De Horsten als de boreling zich aandient. Dé sprookjesattractie van 2004.

Meer over