EgyptAir zegt dat wrak van Airbus nog niet is gevonden

Een Airbus A320 van EgyptAir op weg van Parijs naar Cairo is woensdagnacht in zee gestort, in de buurt van het Griekse eiland Karpathos. Aan boord waren 66 mensen: 56 passagiers, onder wie 30 Egyptenaren en 15 Fransen, 7 bemanningsleden en 3 veiligheidsagenten. Er is geen hoop op overlevenden. Volgens EgyptAir is het wrak van het toestel nog niet gevonden.

Peter Giesen
Pers bij de EgyptAir counter op het vliegveld in Parijs Beeld ap
Pers bij de EgyptAir counter op het vliegveld in ParijsBeeld ap

Eerder zei de maatschappij dat bij het eiland Karpathos wrakstukken van het toestel waren gevonden. Maar de Griekse autoriteiten spraken dat tegen. Aan het einde van de avond erkende de vicepresident van EgyptAir dat het wrak toch niet was gevonden. Over de oorzaak van de crash is nog niets bekend, maar een terroristische aanslag wordt niet uitgesloten.

Om 2.26 verliet de Airbus het Griekse luchtruim. Het is gebruikelijk dat de piloot dit meldt bij de luchtverkeersleiding. Dat gebeurde echter niet en de Griekse verkeersleiding slaagde er niet in contact met het vliegtuig te leggen. Volgens de Griekse minister van Defensie Kammenos lieten radarbeelden zien dat het toestel om 2.37 uur een bocht van negentig graden naar links maakte, daarna een bocht van 360 graden naar rechts, om vervolgens naar beneden te vallen.

Om 2.39 verdween de Airbus van de radar. Volgens EgyptAir heeft het toestel een noodsignaal uitgezonden, maar dat werd weer ontkend door het Egyptische leger.

Een nabestaande van een van de slachtoffers op de luchthaven van Parijs. Beeld AP
Een nabestaande van een van de slachtoffers op de luchthaven van Parijs.Beeld AP

Mogelijk een aanslag

De Egyptische minister van luchtvaart Fathi opperde de mogelijkheid van een aanslag. 'Als je de situatie analyseert, is een terroristische aanval waarschijnlijker dan een technisch probleem', zei hij. De minister waarschuwde echter voor 'overhaaste conclusies'. De Franse president Hollande zei 'geen enkele hypothese uit te sluiten, een ongeluk of een andere hypothese, die iedereen in zijn hoofd heeft, de terroristische hypothese'. Volgens luchtvaartdeskundigen kan een vliegtuig plotseling neerstorten als gevolg van een bomaanslag, maar ook door technische mankementen.

Zowel Frankrijk als Egypte krijgen voor de tweede keer in korte tijd met een vliegramp te maken. In maart vorig jaar vloog piloot Andreas Lubitz zijn toestel van Germanwings opzettelijk te pletter in de Franse Alpen, waarbij 150 mensen om het leven kwamen. In oktober ontplofte een Russische Metrojet boven de Sinaïwoestijn. Daarbij vielen 224 slachtoffers. De aanslag op het vliegtuig werd opgeëist door Islamitische Staat. Mogelijk werd een bom aan boord gesmokkeld door medewerkers van de luchthaven van Sharm-el-Sheikh.

Familie van slachtoffer in Parijs Beeld ap
Familie van slachtoffer in ParijsBeeld ap

Nieuwe tegenslag voor EgyptAir

Als de Egyptische Airbus ook getroffen is door een aanslag, zou dat een enorme schok betekenen voor Frankrijk, ruim een half jaar na de terreurgolf van november 2015. Er bestaan toch al zorgen over de veiligheid van luchthaven Charles de Gaulle, vanwaar de Airbus vertrok. Vorig jaar moesten bijna zeventig medewerkers van het grondpersoneel hun badge inleveren omdat zij als een veiligheidsrisico werden beschouwd, doorgaans vanwege religieus radicalisme.

Er zijn ook politieke motieven om een vlucht van Frankrijk naar Egypte aan te vallen. Islamisten zijn in een keiharde strijd verwikkeld met het regime van de Egyptische president Sisi, die gesteund wordt door Frankrijk, onder meer met de verkoop van Rafalevliegtuigen en Mistralschepen.

De Airbus A320 van Egyptair was geleverd in 2003. Daarmee was het een relatief jong toestel. In de burgerluchtvaart gaan vliegtuigen 30 tot 40 jaar mee. De bemanning was ervaren. De piloot had ruim zesduizend vlieguren, waarvan tweeduizend in een Airbus A320, de copiloot bijna drieduizend.

Voor EgyptAir is het neerstorten van de Airbus een nieuwe tegenslag. Egyptair, opgericht in 1932, behoort tot de oudste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Sinds de Arabische Lente heeft de maatschappij veel geld verloren door de ineenstorting van het toerisme: 1 miljard euro volgens de Egyptische nieuwssite Aswat Masriya.

Lees ook

De laatste updates omtrent het EgyptAir-toestel volg je via ons live-blog

Familie van slachtoffers in Cairo Beeld afp
Familie van slachtoffers in CairoBeeld afp
Familie van slachtoffers in Caïro Beeld reuters
Familie van slachtoffers in CaïroBeeld reuters
Familie van slachtoffers in Cairo Beeld afp
Familie van slachtoffers in CairoBeeld afp
Meer over