Effect van het web

DIT VOORJAAR gaat beleggen via Internet een doorbraak beleven. Tenminste drie grote Nederlandse banken openen een website waarop hun klanten direct aandelen en opties kunnen kopen en verkopen....

Daarmee krijgt de Rabobank, die deze service al anderhalf jaar levert, eindelijk concurrentie.

De Postbank gaat deze zomer de lucht in, Bank Labouchere opent volgende week de poorten van zijn beleggingswebsite en ABN Amro Bank ging gisteren live met zijn Online Investor.

De reden? Banken proberen hun dienstverlening door nieuwe verkoopkanalen te sluizen, want die zijn goedkoper en trekken bovendien nieuwe handel aan. Een op de twee aandelentransacties die ABN Amro voor particuliere klanten afhandelt, gaat inmiddels via computerprogramma HomeNet en de beleggings-telefoonlijn. Voordat deze diensten in 1996 werden gelanceerd, handelden de bankfilialen deze transacties af.

De omvang van effectentransacties is in twee jaar tijd verdubbeld, zegt adjunct-directeur Beleggen, Edzard Hoyng van die bank, en die groei is geheel opgevangen door de nieuwe verkoopkanalen. 'De beleggingslijn handelt nu meer orders af dan het kantorennetwerk in 1995.'

Hij verwacht dat de nieuwe verkoopkanalen nog veel belangrijker gaan worden. 'Vooral kleine opdrachten scoren goed. Mensen voelen minder schroom om een ordertje in te leggen.'

De nieuwe website verlaagt wederom de drempel om in aandelen te handelen, terwijl de bank zelf goedkoper uit is. De klant toetst immers zelf alle gegevens in, en die kunnen zonder tussenkomst van een bankmedewerker worden doorgestuurd naar de beursvloer. Daar wordt de order binnen vijftien minuten (garantie van ABN Amro) uitgevoerd.

Dat gaat de belegger merken in zijn portemonnee. Was hij bij de beleggingslijn al een stuk goedkoper uit dan bij zijn bankfiliaal, op het Internet is de commissie die ABN Amro rekent circa 60 procent lager. Duizend euro aan 'Flippen' kost de klant op het web 10,20 euro commissie (15 euro via de beleggingslijn). Koopt hij voor tienduizend euro aan stukken, dan betaalt hij 45,63 euro.

Internet-banksites hebben als voordeel dat de klant geen aparte software op zijn computer hoeft te installeren, dit in tegenstelling tot bankierprogramma's als Girotel van de Postbank en HomeNet van ABN Amro. Bovendien bieden de websites meer service, want beurskoersen en nieuws worden voortdurend ververst.

Het nadeel van de Internetwebsites van ABN Amro en de Postbank is dat zij alleen zijn gericht op beleggen. Andere bankzaken, zoals overschrijvingen doen, kan er niet. Als reden dat ABN Amro zich beperkt tot beleggen geeft marketingmanager Joost Hoogeveen op dat de veiligheidsrisico's kleiner zijn. Bovendien zijn Internet-gebruikers meer geïnteresseerd in beleggen dan in bankieren.

Op de websites van ING en Rabobank kan wél worden gebankierd - waarbij een omslachtige identificatieprocedure nodig is -, maar bij ING kan weer niet worden belegd. 'Daar zijn we wel mee bezig, maar het is nog niet zover.'

Interactive Banking van ING kost overigens zes gulden per maand, terwijl de sites van Rabobank en ABN Amro gratis zijn.

Dat betekent dat Rabobank de enige Nederlandse bank blijft waar de klant zowel on-line kan bankieren als beleggen, en nog gratis ook. Dat laatste is wel zo netjes, omdat de klant de bank een hoop overbodig typewerk uit handen neemt. De commissiekosten van Rabobank zijn overigens iets hoger dan die van ABN Amro (de klant betaalt 12 euro courtage voor de verhandeling van duizend euro aan aandelen).

De voorsprong van Rabobank zal voorlopig nog wel even blijven bestaan, want het is niet duidelijk wanneer ABN Amro een bankiersfunctie toevoegt aan zijn site. Rabobank is door zijn voortvarende optreden weliswaar als eerste tegen enkele technische barrières aangelopen, maar heeft ook talloze nieuwe klanten geworven met zijn moderne vorm van bankieren.

Terwijl Rabo aan de weg timmerde, heeft ABN Amro lang nagedacht over de optimale structuur van zijn website. En, dat moet gezegd, die staat als een huis. Samen met uitgebreide extra's als nieuws, zal die gebruiksvriendelijkheid straks bepalen wie zal winnen op het web.

Meer over