Eeuwige optimisten

'SHOOT ALL the analysts', stond vorige week boven een hoofdartikel in de anders zo genuanceerde Britse krant Financial Times...

De beleggingsanalisten van de Londense banken moeten het behoorlijk verbruid hebben bij hun eigen zakenbijbel, als zelfs die op hun executie aandringt. De beschuldiging zijn ook niet misselijk. Door hun stortbui van koopadviezen zijn zij volgens de krant schuldig aan de huidige crisisstemming op de wereldbeurzen.

De FT verwijt de analisten dat zij hun oren te veel hebben laten hangen naar die van hun collega's op de zakenbank-afdeling. De zakenbankiers hebben er groot belang bij dat de fondsen voor wie zij een lucratieve deal willen afsluiten zoals een fusie of beursgang, veelgevraagd blijven. De zogenoemde Chinese Walls zijn niet meer dan papieren schotten.

Het researchinstituut Financial News heeft de beleggingsadviezen onderzocht van de nieuwkomers op de Londense beurs. Daaruit blijkt dat analisten vrijwel per definitie een koopadvies geven voor fondsen die hun eigen bank naar de beurs heeft gebracht. 'Zelfs als deze fondsen in een vrije val zijn geraakt, houden de analisten vast aan een koopadvies. Zelden veranderen zij hun standpunt van 'koop' tot 'neutraal', laat staan dat ze een verkoopadvies durven geven', aldus Financial News. Met name voor zogenoemde TMT-aandelen - telecom, media en technologie - zijn de meeste analisten naar buiten toe eeuwige optimisten.

'Beleggers die de aanbevelingen van analisten hebben opgevolgd moeten een fortuin hebben verloren', vreest het instituut. Het woord sell komt in het vocabulaire van de analisten amper voor. Eind februari - vlak voordat het op de beurs helemaal fout ging - gold slechts voor dertien van de 1185 fondsen een verkoopadvies.

De analisten van gerenommeerde zakenbanken als Merrill Lynch en Credit Suisse First Boston (CSFB) werden onlangs beschuldigd bepaalde aandelen publiekelijk te hebben aangeprezen, terwijl ze mensen in kleine kring zouden hebben aangeraden dezelfde aandelen te verkopen. Zo bracht CSFB vorig jaar het fonds Interactive Investor - een online service voor financiële informatie - naar de beurs voor 150 pence. De analisten van CSFB adviseerden het fonds als koopwaardig, niet alleen toen het steeg naar 198 pence maar ook toen het daalde naar 68 pence. Terwijl in november alle Londense analisten zich van dit fonds afkeerden bleef CSFB bij het koopadvies. Nu noteert het aandeel 24 pence.

Ook Goldman Sachs met het fonds Thus en Morgan Stanley met Last Minute hielden hardnekkig vast aan hun buys nadat de aandelen in een vrije val waren geraakt. 'De analisten van de grote Amerikaanse zakenbanken mogen geen verkoopaanbevelingen van fondsen doen waarvoor hun collega's grote deals kunnen afsluiten', stelde Philip Townsend, analist bij een kleine bank.

Maar ook de onpartijdigheid van de ABN Amro-analisten in Londen wordt door Financial News sterk in twijfel getrokken. De Nederlandse bank bracht vorig jaar twee van de vijf slechtst presterende nieuwe fondsen naar de London Stock Exchange: Virtual Internet en de sportinformatiewebsite Teamtalk. Ondanks de adviezen van de ABN Amro-analisten daalden Virtual Internet van een introductieprijs van 900 pence naar 62 pence en Teamtalk van 145 pence naar nu 12 pence.

Martin Winn, woordvoerder van ABN Amro in Londen, zegt dat de onderzoekers 'makkelijk achteraf kunnen praten'. 'Het is een oude discussie die bij elke koersval weer wordt opgerakeld.' Volgens hem heeft het team van ABN Amro - 'in tegenstelling tot dat van sommige Amerikaanse zakenbanken' - een reputatie van integriteit en onafhankelijkheid.

De vraag is of de beleggers ook nog in de integriteit en onafhankelijkheid van beleggingsanalisten geloven. Volgens onderzoek van Reuters vindt 72 procent van de professionele beleggers dat de 'zakenbankactiviteiten schadelijk zijn voor de kwaliteit van de beleggingsresearch'.

De Financial Times trekt zelf ook het boetekleed aan. 'Tijdens de effectenhausse zijn analisten door de media gebombardeerd tot beursprofeten en wijze mannen. De meesten kwamen op tv in pakken die meer waard waren dan de portefeuilles van hun cliënten. De media, inclusief de Financial Times, zouden analisten vaker met een korreltje zout moeten nemen.'

Meer over