Eerste vrachtwagens op lpg dit jaar in Nederland

Nog dit jaar zullen de eerste vrachtwagens op lpg in Nederland verschijnen. Het gaat om een experiment dat twee jaar duurt....

GERARD REIJN

Van onze verslaggever

Gerard Reijn

AMSTERDAM

De vervoersorganisatie Transport en Logistiek Nederland wil in de nabije toekomst zoveel mogelijk vrachtwagens op lpg laten rijden, met name in stedelijk agglomeraties.

'Voor de komende twintig jaar is lpg dé oplossing voor de milieuproblemen. Daarna wordt het gewoon weer de diesel', verwacht de woordvoerder van TLN.

De dieselmotor ligt al geruime tijd onder vuur. De motor produceert veel stikstofoxiden, te veel zwavel en roetdeeltjes. Maar tot nu toe is er voor transportondernemingen domweg geen alternatief. Motoren op benzine, lpg of aardgas zijn er in Nederland niet.

Dat moet snel veranderen, vindt TLN. De organisatie heeft gekozen voor lpg, en niet voor aardgas. Lpg is overal in Nederland te koop, het neemt minder ruimte in beslag en levert minder problemen op met de veiligheid. Milieutechnisch of rijtechnisch maakt het niet veel uit.

Maar dreigt Nederland met deze keuze op een eilandje te geraken. Elders in Europa (Skandinavië, Italië, Frankrijk, Duitsland) maar ook in Amerika en in Nieuw-Zeeland lijkt juist aardgas aan de winnende hand.

Dat is ook aan de vrachtwagenindustrie te merken. Diverse fabrieken produceren al aardagsmotoren, of beginnen daar binnenkort mee. Maar wie een bus of vrachtwagen op lpg wil hebben, moet een dieselmotor ombouwen. En dat kost tienduizenden guldens.

Meer over