Eerste vrachtschip uit China via IJszee op weg naar Rotterdam

De haven van Rotterdam verwacht dinsdagmiddag het eerste Chinese vrachtschip dat langs de Noordelijke IJszee Europa bereikt. Dat heeft het Havenbedrijf Rotterdam donderdag bekendgemaakt. De Yong Sheng heeft kranen aan boord voor een nieuwe terminal op de Tweede Maasvlakte.

VAN ONZE VERSLAGGEVER TIES BROCK

AMSTERDAM - De tocht van zo'n 4.500 kilometer begon voor het schip van de Chinese rederij Cosco op 8 augustus in het Noord-Chinese Dalian. Door via noordelijke wateren te varen bespaart het twee weken op de gangbare route door het Suezkanaal en de Middellandse Zee. Het is niet de eerste keer dat een Chinees schip deze route naar Europa volgt, maar het is wel de eerste commerciële vaart nadat de ijsbreker Xuelong vorig jaar IJsland had bereikt.

Ten gevolge van het smeltende pool-ijs neemt het scheepstransport langs de Noord-Russische kust de laatste jaren toe. In 2012 kozen 46 schepen de noordoostelijke verbinding tussen Europa en Oost-Azië, tegen slechts vier in 2010. Jan-Maarten Boissevain van rederij Spliethoff in Amsterdam ziet er toekomst in. 'Hoewel de route langs een onherbergzaam terrein voert, scheelt het wel veel zeemijlen. Voor ons is het nog niet interessant geweest, maar het zijn gebieden met veel potentie. Als de temperaturen stijgen, worden alternatieve handelsroutes lucratief.'

De Yong Sheng is 160 meter lang en weegt een kleine 20 duizend ton. Het schip werd in 2002 in Hoogezand gebouwd door scheepswerf Damen. Verkoopmanager Erik Schultz is verrast door de reis door het poolgebied. 'Ik kijk ervan op, maar waarom niet? Geen probleem. Het schip heeft ijsklasse 1A volgens Zweeds-Finse normen en kan door 30 tot 50 centimeter vers ijs.'

Ondanks de groei van het aantal vaarten verwacht woordvoerder Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam dat het aantal vrachtschepen dat de nieuwe route neemt vooralsnog beperkt zal zijn. 'In Rotterdam volgen we de ontwikkelingen, maar we verwachten niet dat de noordelijke route de komende tien jaar een alternatief wordt voor de gangbare vaarwegen. Er ligt te veel ijs en het water is daar misschien maar een maand per jaar open.'

Maar er zijn ook andere problemen. De infrastructuur in Noord-Rusland laat te wensen over en de bureaucratie is berucht. Bovendien rekent Boissevain van rederij Spliethoff erop dat een tijdwinst voor de reders verrekend wordt in hoge tarieven. 'Als de winst acht of negen dagen is, vrees ik dat de kosten voor een Russische vergunning voor een doortocht op het niveau van een dag of zes varen gaan liggen.'

Pagina's 20 en 21: Is dit het nieuwe Suezkanaal?

undefined

Meer over