Eerste vlucht van Airbus A380 van Dubai naar Amsterdam, van minuut tot minuut

De Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, landde vandaag voor het eerst in Nederland met passagiers aan boord. Volkskrant-reisverslaggever Eric van den Berg vloog mee met vlucht EK 147 van maatschappij Emirates, van Dubai naar Amsterdam. Voor Volkskrant.nl deed hij verslag vanuit de lucht. Lees het hier terug.

Eric van den Berg
De bar aan boord van de Airbus A380. Beeld Eric van den Berg / de Volkskrant
De bar aan boord van de Airbus A380.Beeld Eric van den Berg / de Volkskrant

13.23 uur. Aan de gate. De A380 hoort nu bij de vaste klanten van Schiphol. Straks en morgen weer een vlucht. En dan een heel gewone. Nu ja, nog niet helemaal gewoon.

13.21 uur Het watersaluut.

13.10 uur Het toestel krijgt een ere-escorte naar de gate.

13.08 uur We taxiën richting gate. Overal staan mensen foto's te nemen. Enkelen zwaaien. Ook Schipholmedewerkers stappen uit hun gele autootje.

13.03 uur
Veel auto's langs de weg. Gestopt om deze landing te zien.

13.01 uur touchdown!

12.57 uur Landingsgestel uit. Schiphol verschijnt op het tv-schermpje. De landing voelt nog als gebruikelijk. Behalve dat ik nooit tegelijkertijd ook heb zitten tikken op een computer.

12.56 uur Rechts Hoogovens in zicht.

12.55 uur Aanvliegroute vanaf IJsselmeer. Naar het noorden kijken dus.

12.50 uur Nog 8 minuten. We maken het zo spannend als we het zelf willen. Benieuwd hoeveel spotters er staan. Ook het panoramaterras op Schiphol zelf is een goede plek. Daar taxiën we langs.

12.48 uur Bijna. Het is nu echt wel stil hier. Landing 12.58 uur.

12.36 uur Boven Nederland. 19.000 feet.

12.42 uur De gebruikelijke opdrachten: alles inklappen en zo. En elektronische apparatuur uitschakelen. Hm. Doen we dat?

12.41 uur Ook de burgemeester van Haarlemmermeer staat ons op te wachten.

12.30 uur Landing is ingezet. Je voelt het. En ziet het op het scherm.

12.26 uur
Landing inderdaad om 13 uur. Het schijnt 23 graden in Amsterdam te zijn. Lichte wind vanuit het zuiden. De cockpit kondigt de 'water greeting' vast aan. Twee brandweerwagens zullen de A380 verwelkomen, men een soort waterregenboog. 'We zullen om heel Schiphol heen taxiën om dit prachtige vliegtuig te showen.'

12.12 uur
Gezagvoerder kondigt begin van daling aan. Over 20 minuten.

12.07 uur Het toestel heeft drie camera's die beelden doorgeven naar het tv-scherm: eentje maakt beelden vanaf de staart naar voren, de ander filmt recht naar beneden, en de laatste filmt vooruit. De landing moet dus ook aan boord te zien zijn.

12.05 uur Stewardessen gaan al een beetje haast maken met opruimen. Het wordt spannend of op het moment supreme de internetverbinding standhoudt. Gokje: ze schakelen het uit.

12.02 uur Er is ook een hoge meneer van Emirates aan boord, speciaal voor de gelegenheid. Thierry Antinori, Executive Vice President voor de Sales Worldwide. Kort en bondig: 'We vliegen niet met de A380 naar Amsterdam omdat het een mooi toestel is, we doen dat omdat het good business is.'

undefined

Een Airbus A380 in Zürich, half juli. Beeld reuters
Een Airbus A380 in Zürich, half juli.Beeld reuters

11.57 uur Praag op de kaart. Nog een uur tot de landing. Nog geen berichten over wijziging van het plan. Zwanenburgbaan dus. Om 12.57 uur.

11.50 uur Overigens: dit is dan wel een bijzondere vlucht, maar het is een gewone lijndienst. Vermoedelijk wisten de meeste passagiers niet dat ze in een A380 zouden vliegen toen ze hun ticket boekten. Voor Emirates zelf is het nauwelijks nog een grote bijzonderheid. De maatschappij vliegt alleen al op Londen drie keer per dag met de A380.

11.50 uur Ter vergelijking: de grootste Boeing 747, de 747-8, is 76 meter lang en 19 meter hoog. De spanwijdte is ruim 68 meter. Dat toestel is niet het grootste passagiersvliegtuig, maar wel het langste.

11.35 uur Opladen. Wifi. Alles kan in de 'cubicle' van de Business Class. Ze blijken de stoelen mini-pods te noemen. Ze zijn allemaal afgezonderd van elkaar, veel privacy. Als je dus iemand wilt spreken moet je naar de bar. Bed nog niet geprobeerd. Het blijft rustig in de cabine. Alsof iedereen fluistert. De herrie van de motoren lijkt toch wel wat minder dan die bij de Boeing 747, die ook een upper deck heeft.

10.55 uur Lunch! Vooraf tonijn. En dan Chicken Tikka. Wit wijntje erbij, een Pouilly Fumé. Nog ruim twee uur, nog 1022 mijl. We zitten boven Roemenië, zegt het scherm. Hoogte 12.192 meter. Nog geen tijd gehad om een van de 1.400 films of series te kijken. Tijdens de lunch iets op Facebook zetten.

10.50 uur De gezagvoerder vindt het toestel een mooie combinatie: een stevig vliegtuig (gelukkig maar), maar toch vliegt het voor hem heel licht. En wat de beleving aan boord betreft: 'Tja, hier boven bij de bar is het glamour, maar beneden is het gewoon een bus.'

10.30 uur De gezagvoerder vindt het soms raar stil voorin. Soms hoort hij een baby achter zich in de economy class huilen. De cockpit zit overigens beneden. Als gezagvoerder Zwager instapt loopt hij door economy class naar zijn stoel. Hij komt wel eens een praatje maken in de upper classes. Regelmatig zitten daar beroemdheden, weet hij, al houdt hij zich daar niet zoveel mee bezig. Laatst gesignaleerd: Roger Federer en Kylie Minogue (maar niet gezamenlijk).

10.25 uur
Met de gezagvoerder aan de bar! Hoe vaak maak je dat mee? Een gelukje voor de Business Class passagier. Kan nog net even voor de lunch. Finn Zwager vliegt al drie jaar op de A380. Omdat hij de oudste Nederlandse vlieger is bij Emirates (45), mag hij deze inaugurele vlucht naar Amsterdam doen.

10.15 uur Het plan voor de landing is bekend. Onder voorbehoud uiteraard. De A380 gaat landen op de Zwanenburgbaan vanuit noordelijke richting. Touchdown vooralsnog om 12.59 uur. Na de landing rijdt het toestel via een omweg naar de gate - speciaal voor de gelegenheid, een soort ererondje. Dus aan de zuidelijke kant over de snelweg heen, om de luchthavengebouwen richting gate G9. Vlak voordat het toestel bij de gate parkeert, volgt er een traditioneel watersaluut van de brandweer. We rijden dan dus onder het water door.

De gezagvoerder komt langs! Finn Zwager, 45. Hij voorziet een voorspoedige landing.

undefined

Aan boord van de Airbus A380. Beeld Eric van den Berg / de Volkskrant
Aan boord van de Airbus A380.Beeld Eric van den Berg / de Volkskrant

9.50 uur Toch maar eens gevraagd aan de stewardess. Maakt het nu uit, werken in een vliegtuig als dit? Ze zegt: 'Nee hoor.' Voor ons is het allemaal hetzelfde. Alleen de cabine is langer, we moeten meer mensen bedienen.' Maar ze zijn dan ook met 24. Voorin het benedendek zit een soort regiestoeltje, waar alles, bijvoorbeeld het tv-systeem wordt geregeld.

9.30 uur Het is niet de eerste keer dat een A380 landt op Schiphol. Twee jaar geleden deed Airbus een ererondje met het nieuwe toestel door Europa. Toen maakte de dubbeldekker ook een landing in Amsterdam. Maar toen zaten er geen reguliere passagiers aan boord. Schiphol was dus al voorbereid op het nieuwe, brede, zware toestel.

8.40 uur Voor de meeschrijvers en de spotters die wachten (en die het misschien allang weten): het staartnummer is A6-EDU.

8.38 uur (Nederlandse tijd) We zitten op 38.000 voet nu. Dat is pakweg 11.582 meter, ruim 11,5 kilometer hoog dus. Het is rustig in de cabine. Ontbijt is voorbij, lege trays bij iedereen opgehaald. Het geluid lijkt vergelijkbaar met dat in de Boeing 747. De cabine is breed: ongeveer 6,5 meter.

10.35 uur We zijn uit de tijdzonde van Dubal. We schakelen nu over op Nederlandse tijd. Het is nu 8.35 uur in Nederland. Nog 3679 kilometer.

10.30 uur Er is dus internet aan boord. Wifi. In het begin een beetje gedoe. Maar het lijkt nu te werken. Bellen kon natuurlijk al aan boord van diverse toestellen. In de Boeing 777's kun je ook bellen met je eigen telefoon. Voor pakweg 2 euro per minuut dan. Verloopt via Amerikaanse satelliet, zo lijkt het.

De Airbus A380. Beeld reuters
De Airbus A380.Beeld reuters

10.25 uur We vliegen boven Irak, niet ver langs Bagdad.

10.21 uur De gegevens blijven natuurlijk imponeren. Dit is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. De spanwijdte is 79,8 meter. De lengte 72,7. De hoogte 24,1 meter - dat is dus tot het topje achterop. Als er drie klassen zijn (economy, business en first) kunnen er 555 passagiers mee. Als er enkel economy zou zijn 853. Maar dat doet nog geen enkele maatschappij.

A380-800
Max. aantal passagiers: 853 (enkel economy) 555 (drie klassen)
Spanwijdte: 79,8 meter
Lengte: 72,7 meter
Hoogte: 24,1 meter
Cabinebreedte: 6,58 meter
Gewciht: 590.000 kilogram
Actieradius: 15.000 kilometer

10.08 uur Nog 4 uur en 51 minuten naar AMS staat op het ICE-scherm voor me. ICE: Information, Communication, Entertainment. Verwachte landing dus: 12.59 uur, Nederlandse tijd. Het tijdverschil Dubai-Amsterdam is 2 uur.

9.30 uur Continental breakfast, met croissantje en jus. Lunch komt even voor de landing. Die zal uitgebreider zijn.

9.15 uur De purser Robert heeft het aantal passagiers achterhaald: 8 in First Class, 40 in Business. 'Beneeden is het helemaal vol': 427 personen. Bij elkaar landen er straks dus 475 passagiers plus een bemanning van 24.

9.10 uur De bar is open. Aan de achterkant van het vliegtuig.

9.00 uur Wat gegevens nog van het 'flightdeck'. Captain heet Finn Zwager. Co-piloot Johan Rypma.

8.40 uur Paar vliegtuigen voor ons. Ook andere A380 aan de gate naast ons. Hier is de dubbeldekker al niet bijzonder meer. Take off.

undefined

De Airbus A380 tijdens een luchtshow in Hampshire, half juli. Beeld afp
De Airbus A380 tijdens een luchtshow in Hampshire, half juli.Beeld afp

8.24 uur Champagne. Uiteraard.

8.23 uur Iedereen aan boord. Deuren dicht.

8.20 uur 'Er staan wat speciale verrassingen te wachten' bij aankomst.

8.18 uur Captain meldt zich. Een Nederlander. Omdat het de eerste A380-vlucht naar Nederland is. Over de intercom stelt hij de bemanning voor. Heel internationaal. 6 hours and 18 minutes gaat het duren.

8.15 Stoel on Business. Er is wifi aan boord, bevestigt de stewardess. Na het opstijgen moet het werken.

Vertrek is gepland on 8.25 uur lokale tijd (6.25 in Amsterdam). Landing op Schiphol, vooralsnog: 13.30 uur Nederlandse tijd. Vermoedelijk iets eerder.

7.40 uur Boarden is begonnen. Iedereen door zelfde controle, daarna Business en First met roltrap naar boven.

7.05 uur (Dubai tijd) Ingecheckt. Paspoortcontrole. De A380 staat klaar bij gate 123. Op Dubai International is het spitsuur. Ook in de lounges.

Een uitgebreide reportage van de reis aan boord van de Airbus A380 is te lezen in de Volkskrant van donderdag.

Meer over