Een volledige verdieping voor exclusiviteit

De grootste Airbus ter wereld maakte woens-dag de eerste officiële landing op Schiphol. In de A380 zijn de drie klassen drie werelden geworden.

DOOR ERIC VAN DEN BERG

Daar sta ik dan, met mijn glaasje Pouilly Fumé 2010 les Terres Blanches. Ik hang wat tegen de smalle bar, kijk rond, pak een nootje. En denk: tja. Daar sta ik dan. Er zijn geen krukken, ik hoor geen muziek maar motoren, de bardame is meer beleefd dan gezellig, en de andere gasten komen ook enkel kijken en verdwijnen dan weer. Naar stoel 15K of 11A.

Er is een bar aan boord, op de eerste verdieping. Dat is ook de reden dat ik er graag iets wil drinken: omdát er een bar aan boord is, en je dat niet elke dag tegenkomt. Dat heeft een rare aantrekkingskracht, net als een à la carte-restaurant met keurig gedekte tafeltjes in een trein, of een zwembad op een vliegveld. Op elke andere plek ter wereld had je over deze bar gezegd: mwah, ik weet het niet, die bloemetjes en dat goudkleurige. Maar op 13 kilometer hoogte denk je: goh, een bar! Zeker omdat je weet dat je in economy class de optie niet eens zou hebben. Dan lonkt een bar, of zelfs een ongemakkelijk bankje met een lamp ernaast, als ongekende luxe.

Een 'lounge' noemt Emirates de skybar, een plek waar de business class- en first class-passagiers elkaar kunnen ontmoeten. Het is een van de pronkstukken in de Airbus A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld dat sinds gisteren ook op Schiphol vliegt. Een ander pronkstuk is de shower spa, helemaal voorin. Twee stuks, alleen voor de bewoners van de first class suites. Een druk op de knop geeft vijf minuten water; dat is een richtlijn, langer of korter mag ook.

Douchen ver boven Bagdad of Praag - dat kan dus. Grappiger is eigenlijk dat je direct boven het hoofd van de piloot doucht: die zit niet, zoals in de Boeing 747 op het upper deck, maar beneden. De piloten lopen langs de voorste rijen van de economy class naar hun deur, en ze maken grapjes dat ze zich weer terugtrekken in hun 'machinekamer'.

In de A380 zijn de drie klassen drie werelden geworden. 'Op het bovendek zit de glamour, beneden is het net een bus', zegt de Nederlandse gezagvoerder van de inaugurele vlucht van Dubai naar Amsterdam. Hij maakt vandaag even tijd voor een praatje aan de bar/in de lounge.

De scheiding begint woensdagochtend al bij gate 123 op de luchthaven van Dubai. Bij het boarden behoor ik tot de gelukkigen die de roltrap op mogen, en de bovenste slurf in. Daarna lijken het wel twee aparte vliegtuigen. Binnen zitten de trappen zelfs verstopt achter de werkruimte van het cabinepersoneel en achter de 'relax-ruimte', bij de twee douches. Waar ík dan weer niet mag komen.

Een volledige verdieping voor exclusiviteit, zo wilde luchtvaartmaatschappij Emirates het. Want juist door het zo te scheiden, kun je privacy en ruimte bieden. Niet voor niets, want de winst wordt doorgaans gemaakt op de duurdere klassen, voor een groot deel zakenreizigers. De marges zijn daar het grootst, zegt ook Emirates, zonder specifieke cijfers te noemen.

De A380 heeft als enige een bovenverdieping over de gehele lengte. Genoeg ruimte om luxe te creëren. En winstmarge. Waar een economy-passagier beneden voor een retourtje Dubai-Amsterdam 400 tot 800 euro betaalt, tikt Emirates voor Business Class boven 2.500 tot 3.000 euro af, en voor First Class iets tussen pakweg 3.500 en 5.000 euro. Dan is een flesje eau de toilette van Bulgari naast de douche ineens niet zo heel raar meer.

De grote Airbus zou niet onderdoen voor een luxe cruiseschip, met bioscoopzaaltjes en fitnessruimte, en als er nog plaats was, vooruit dan maar, ook een casino en een schoonheidssalon. Daar is dus bij nader inzien geen plaats voor. De negen airlines die nu met de dubbeldekker vliegen - 77 stuks in totaal - kiezen voor aantallen. Op deze vlucht, met 517 stoelen en 26 bemanningsleden, gaan 475 passagiers mee: 8 first class, 40 business class, en 427 economy. Daar is elke stoel bezet.

Eenmaal binnen is binnen. Dan zie je niet meer hoe groot de A380 is. De stoelen zijn iets ruimer, maar de beenruimte is matig. Het dek is in vieren gedeeld, waardoor het niet ontzettend massaal lijkt. Het entertainment is voor alle klassen hetzelfde; de tv-schermen zijn bij economy kleiner, maar ook daar kan iedereen kiezen uit 1.300 (!) kanalen. Films, series, spelletjes. Er loopt een nieuwsregeltje van de BBC boven in het beeld ('Williams sisters win in singles... Ebola confirmed in Uganda capital...'). Er is namelijk internetverbinding. Zelfs wifi.

Ik zet tijdens de lunch - vooraf yellowfin tuna en papaya-salade met een Thaise dressing, daarna gegrilde chicken tikka met yoghurtsaus - een fotootje op Facebook. 'Live!', schrijf ik mijn vrienden. Omdat dat nu kan. Vanuit de A380, op weg naar Schiphol. En ik kan ook direct lezen dat zij dat leuk vinden. Het is bijzonder. Niet om de luxe die me toevallig ten deel valt in een BC-stoel die helemaal plat kan als ik zou willen slapen, maar om het toestel. En ook om die eerste keer, de demonstratielanding van twee jaar geleden niet meegeteld.

Aan boord maken ook andere passagiers foto's. Spotters staan al klaar op Schiphol. Bij gate G9 prepareren twee brandweerwagens het traditionele watersaluut. Voor bijna iedereen is de A380 nieuw, al vertrekken er vanuit Dubai dagelijks diverse van deze reuzenvliegtuigen. Emirates heeft er nu 22 vliegen; er zijn er nog 68 in bestelling. Alleen al naar Londen gaan er drie per dag, naar New York binnenkort twee.

Hoe lang blijft het bijzonder? Ik vind een 747 nog steeds indrukwekkend groot (als de A380 er niet naast staat). Over een paar jaar zullen er wereldwijd meer dan tweehonderd A380's vliegen. Malaysia Airlines en China Southern hebben interesse getoond om ook met het reuzentoestel op Schiphol te koersen. Dan heeft de luchthaven misschien niet genoeg aan gates G9 en E18, waar meer stoelen zijn neergezet en de slurven zijn aangepast.

De landing nadert. Ik probeer op het laatste moment toch nog even de bedstand van mijn stoel (krap bij het voeteneinde), ik doe de deksel van de speciale shoe box omhoog (inderdaad een lege box), ik druk op het knopje onder het raam en de mini-lamellen schuiven open, en zet mijn tv op Airshow. Ik kies voor het beeld van de camera op de neus van het toestel.

Ik zie de Zwanenburgbaan opdoemen. De witte strepen worden groter. Het is 13.01 uur. Rechts uit het raam zie ik mensen die met de auto langs de weg zijn gestopt om het bakbeest te zien landen. Schipholmensen in gele hesjes zwaaien. De brandweer salueert. De beide toestellen landen: boven en beneden.

undefined

Meer over