Nieuws

Een van de grootste havens ter wereld – in China – stilgelegd door één coronabesmetting

De op drie na grootste containerhaven ter wereld, op 250 kilometer van Shanghai, is gedeeltelijk lamgelegd door één enkele coronabesmetting. De sluiting van de containerterminal, waar jaarlijks in totaal 1,2 miljard ton aan goederen wordt overgeslagen, betekent opnieuw forse vertragingen en een financiële strop voor ondernemers.

Containers in een diepzeehaven nabij Shanghai. De haven van Ningbo-Zhoushan ligt praktisch stil nadat één havenarbeider besmet bleek met corona. Beeld REUTERS
Containers in een diepzeehaven nabij Shanghai. De haven van Ningbo-Zhoushan ligt praktisch stil nadat één havenarbeider besmet bleek met corona.Beeld REUTERS

Woensdag bleek een 34-jarige havenarbeider in Ningbo-Zhoushan geïnfecteerd te zijn. De Chinese populistische staatskrant Global Times meldt dat hij besmet is geraakt door contact met buitenlandse zeelieden, hoewel hij volledig was gevaccineerd met een Chinees vaccin en regelmatig werd getest. Ningbo sloot daarop alle openbare voorzieningen en grendelde drie woonwijken met 33.000 bewoners af, maar plaatste uit voorzorg ook bijna tweeduizend havenarbeiders in isolatie.

De haventerminal Meishan, met een capaciteit van 10 miljoen containers goed voor 20 procent van het containerverkeer in de havenstad, ging voor onbepaalde tijd dicht. De haven bedient met name containers met bestemmingen in Noord-Amerika en Europa. Op het moment van de sluiting lagen veertig containerschepen op hun beurt te wachten.

Vertragingen

Chinese havens kampen al met vertragingen nadat de Zuid-Chinese haven Yantian in de provincie Guangdong in mei en juni op halve kracht had geopereerd na een coronabesmetting onder het personeel. Yantian is met 13,3 miljoen TEU aan containers in 2020 een bescheiden haven vergeleken met de mammoethaven Ningbo-Zhoushan, waar in dezelfde periode 28,72 miljoen TEU werd overgeslagen. TEU oftewel Twenty Foot Equivalent Unit is de internationale maat voor containervervoer: één TEU staat voor een container met een lengte van twintig voet (iets meer dan zes meter).

Omdat Yantian nog niet steeds niet helemaal op volle capaciteit draait, vangt Ningbo-Zhoushan een deel van de containerschepen op die tijdens de uitbraak in Guangdong niet in Yantian terecht kunnen.

De sluiting van de Meishan-terminal van Ningbo-Zhoushan noopt tot nieuwe omleidingen naar andere havens. Dan nog zal de sluiting leiden tot nieuwe opstoppingen in de logistieke keten, die volgens de meest optimistische verwachting zeven tot negen dagen vertraging veroorzaken. Internationale toeleveringsketens zijn kwetsbaar gebleken tijdens de pandemie. Overal ter wereld kampen havens met vertragingen, tekort aan containers en opstoppingen van vracht.

Achilleshiel

China ontpopt zich tot logistieke achilleshiel van het internationale goederentransport, omdat veel producten in Chinese fabrieken worden gemaakt en zeven van de grootste containerhavens ter wereld in China liggen. Door het Chinese zerotolerancebeleid tegen het virus kan een gering aantal besmettingen echter een complete bedrijfstak lamleggen. Ook de industrie in Jiangsu, de provincie waar de deltavariant nu de kop opsteekt, kampt met problemen in de productie en logistiek als gevolg van maatregelen tegen het virus. Vandaar dat kredietverlener Nomura vorige week zijn groeiprognose voor China voor het dit jaar bijstelde van 8,9 procent naar 8,2 procent.

De havensluiting van Ningbo-Zhoushan is een strop voor ondernemers die wachten op producten voor de winter, zoals kerstcadeautjes en decembermode. Die producten gaan in deze periode in China de container in. Ook de consument is de klos: hogere transportkosten leiden volgens logistieke analisten tot prijsstijgingen in de winkels. Door verstoringen in de wereldwijde toeleveringsketens door corona zijn de tarieven voor containervervoer al opgelopen tot een recordhoogte van 20.600 dollar per TEU.

Meer over