'Een shirt dragen van band waarvan je de muziek niet kent, kan niet'

Bregje Lampe
null Beeld .
Beeld .

T-shirts met bandnamen zijn weer populair. Het is al een tijdje een jaarlijks ritueel: tegen de tijd dat het festivalseizoen nadert, hangen ze in de rekken van de modeketens. Zo heeft H&M dit seizoen onder meer T-shirts met een afbeelding van het logo van de Ramones (zie ook hier). De shirts zijn er zowel voor volwassenen (euro 14,99) als voor baby's (euro 7,99). Op de vraag waarom uitgerekend het logo van een cultband als de Ramones op een baby-T-shirt staat afgebeeld heeft de pr-afdeling van H&M geen passend antwoord. Maar het ontwerp staat niet op zichzelf; in dezelfde collectie zitten ook shirts met een opdruk van Metallica en van de Rolling Stones - kijkt u maar even online op de babyafdeling van H&M.

Maar een beetje muziekliefhebber gaat helemaal niet naar de H&M voor zo'n shirt. Moderedacteur Gijsje Ribbens, die voor Vogue werkt, draagt geregeld shirts met het logo van een band, maar nooit zomaar nieuw gekocht bij een keten. Ribbens gaat op zoek naar de originelen. Die vindt ze vaak online of bij een van de vestigingen van een tweedehandswinkel als Episode. Ze heeft shirts van onder meer AC/DC, The Smiths én de Ramones. Allemaal bands die ze kent. Ribbens: 'Een shirt dragen van band waarvan je de muziek niet kent, kan gewoon niet. Je moet weten wat je draagt, dus om met deze trend mee te doen moet je wel wat van muziek weten.'

Meer over