Een pak dat je een kilo extra zelfvertrouwen geeft

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Jossinne Modderman en Arno Kantelberg
null Beeld HH / AFP
Beeld HH / AFP

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws.nl

Wat is actrice Isabelle Huppert toch een vrijzinnig stijlvolle vrouw. D'accord, ze heeft mee dat ze getalenteerd en beeldschoon is, maar deze Française kan eerdaags aanspraak maken op een bejaardenpas, en kijk nou in wat voor magnifiek pak ze bij het gemeentehuis kan aankloppen. Sommigen zullen zeggen: 'Nou, zo tof zit dit kostuum niet', maar die sommigen laten we links liggen. Voor Huppert geen moeilijk gedoe met frutsels en fratsels - ze kiest meestal voor of een jurk of een pak met een klare lijn. Ik denk dat dit exemplaar van Chloé is, maar ik durf mijn eerstgeborene er niet voor op het spel te zetten. Het jasje zit tussen een colbert en overjas in. De flagrant gestileerde, extra pronte revers zijn een aantekening waard. De grote knopen en de lengte geven de kleine vrouw een grootse signatuur. Het is een pak dat je minstens een kilo extra zelfvertrouwen geeft. De broek is zoals een pantalon hoort te zijn. Niet te hoog of te laag en met een mooie voorsluiting. Over de lengte kunnen we debatteren. Huppert besloot tot een stukje peep toe en à la, dat moet dan maar. De kleur, een poedertint zalmroze, is om te janken zo mooi. De zwarte zijden bloes met megastrik is een juiste keuze om het roze te benadrukken. Ook al zo smaakvol: de zonnebril met een vleugje vlindermodel. Hier valt echt onvoorstelbaar weinig op af te dingen, of zoals mijn moeder altijd zegt: 'Oh si belle, si belle.'

null Beeld AFP
Beeld AFP

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

We zien Paul Verhoeven tegenwoordig vaak in smoking. Bijvoorbeeld bij een gala waar hij een award krijgt toebedeeld, zoals de Golden Globe in januari voor Elle. Verhoeven kan dat trouwens goed, vind ik, awards in ontvangst nemen, op die expressieve wijze, lekker Amerikaans, maar altijd met een snufje Nederlandse onhandigheid.

Ik was in de veronderstelling dat Verhoeven van oudsher geen snappy dresser was, maar na onderzoek in de archieven moet ik die aanname corrigeren. Al in de jaren zeventig ging hij vrij netjes gekleed, terwijl dat allesbehalve bon ton was, zeker niet in zijn métier. Fijn is dat, een man die zijn eigen route kiest.

Bovenstaande foto trof ik onder in een lade. Hij is uit 1985, het jaar waarin Verhoeven met Flesh & Blood de overstap naar Amerika poogde. Ik kan het niet goed zien, maar het fraaie jasje lijkt me van seersucker, een oorspronkelijk uit India afkomstige zomerstof die je herkent aan zijn gestreepte patroon en zachte rimpels (de naam is een Hindi-verbastering van het Perzische shir shaker, 'melk en suiker'). Het rode overhemd - ook met een streepje - lijkt op het eerste gezicht niet bij het jasje te passen, maar houdt toch stand. Je kunt meerdere kledingstukken met een verticale streep combineren, als de strepen maar een verschillende wijdte hebben (geldt ook voor ruiten). De bril schrééuwt Hollywood. Kostelijk.

null Beeld Hollandse Hoogte
Beeld Hollandse Hoogte
Meer over