Een opstel werkt therapeutisch

'Geloof in de kracht van het positieve denken. Je kunt altijd meer dan jezelf denkt' Met deze woorden opende rector Elly Dijksterhuis donderdag traditiegetrouw de examens van die dag op de Regionale Scholengemeenschap Magister Alvinus in Sneek....

Ze hadden de keus uit tien verschillende onderwerpen. Bij een daarvan mochten de kandidaten dagdromen over hun eigen toekomst. Simke Altenburg (18) zag dat wel zitten. Hij is een fanatieke beoefenaar van het kaatsen, een in Friesland populaire sport. Uit zijn opstel: 'Vaak droom ik weg dat ik op de Franeker PC, de belangrijkste kaatspartij, voor tienduizenden toeschouwers alle ballen over de tribune sla.'

Zijn toekomstbeeld is niet compleet zonder een studie. Altenburg kan maar moeilijk een keuze maken, maar het examen blijkt therapeutisch te werken. 'Ja, nu ik er zo over schrijf, komt mijn besluit steeds vaster te staan. Ik denk dat het toerisme wordt.'

Hij beschikt over een flinke dosis zelfkennis: 'Ik denk dat ik nu in een ''fase'' zit dat ik alles uitprobeer. Verkering, vreemdgaan, zo versieren, zus versieren.'

Uiteindelijk wil hij trouwen. 'De ware komt vanzelf een keer bovendrijven.' En over kinderen: 'Ik denk wel eens als mijn zusje vriendinnetjes te spelen heeft: ''Tuig, houd je bek nou eens'' Maar als je zelf kinderen hebt, is dat volgens mij minder. Het is iets van jou en je vrouw, iets van jullie samen.'

De opkomst van de technologie ziet hij als een bedreiging. 'Alles moet tegenwoordig met computers en andere digitale piepdingen. Je verrast je vrouw niet meer met een bos bloemen, maar met een pakketje chips voor in haar computergestuurde strijkplank.'

Docenten Hylke Tromp en Jacques van den Oever zijn niet enthousiast over de gegeven onderwerpen. 'Erg saai en weinig uitdagend. Sommige opdrachten zijn te hoog gegrepen voor de leerlingen. Voor het schrijven van een betoog over de haalbaarheid van verkeersmaatregelen moet je jurist zijn, en een beschouwing over de naderende eeuwwisseling is meer iets voor een filosoof.'

Sytse Weidema (18) filosofeert er in haar opstel inderdaad op los: 'Het jaar 2000 klinkt zo anders, zo nieuw, maar het is in feite gewoon een getal. We leven gewoon door, van jaar tot jaar, van dag tot dag. Ook na 2000.'

Een andere beeld kwam naar voren uit de beschouwing van Paul Weel (18): 'De 21ste eeuw nadert en de bijbehorende drempel wordt steeds beter zichtbaar.' Hij blikt terug op de afgelopen honderd jaar: 'Een negatief gevolg van de in deze eeuw gevoerde oorlogen is de snelle ontwikkeling van de wapenindustrie.'

Volgens hem herhaalt de geschiedenis zich, en komen we alle problemen van deze eeuw ook in de volgende tegen. 'De wezenlijke vraag is echter of dat erg is. We weten immers wat voor soort problemen in de toekomst te verwachten zijn en we kunnen ons er dan ook tegen wapenen.'

Over twee of drie jaar vervalt het opstel als examenonderdeel. Docent Van den Oever is er niet rouwig om. 'Ik vind het altijd wel leuk om te lezen, die opstellen, maar inhoudelijk stellen ze niet zo veel voor. Dat kan ook niet, de leerlingen moeten over iets schrijven waar ze weinig achtergrondinformatie over hebben.'

Een betoog over het consumptie- en bestedingspatroon van jongeren is dan nog wel te doen, de leerlingen kunnen dan deels over zichzelf schrijven. Margriet Meijer (18): 'Het is waar dat jongeren hun geld makkelijk uitgeven, maar het wordt ons wel erg makkelijk gemaakt door de banken. Rood staan is geen probleem en iedereen heeft tegenwoordig een pin en een chipknip. Altijd dus geld bij de hand.

'Uit eigen ervaring kan ik u vertellen dat het ook heel leerzaam is als je een bankafschrift krijgt met een negatief saldo. Dan denken de meesten toch wel van: ik moet maar even rustiger aan doen.'

Ze sluit af met enkele bemoedigende woorden: 'Wij, de jongeren, worden ons meer bewust van de waarde van geld en handelen daar ook naar. Dus ouders, je zorgen maken voor de toekomst is echt niet nodig.'

Matthijs Dierckx

Meer over