'Een kopgroep met de gele en de groene trui, dat is toch...'

Een paar meter na de eindstreep, een paar meter achter winnaar Peter Sagan, legt Maciej Bodnar een veelzeggende hand op de rug van geletruidrager Chris Froome. Kort knikje. Bedankt voor vandaag.

null Beeld Belga
Beeld Belga

Niemand, zeggen renners na afloop, had dit verwacht. Ja, dat Sagan zou gaan misschien, immers de sterkste renner in het peloton. Dat geletruidrager Froome hem zou volgen en er zich een elitekopgroep met Geraint Thomas en Sagans ploegmaat Bodnar van Tinkoff zou vormen die uit de greep van het peloton zou blijven, komt als een verrassing. 'Iedereen heeft het gemist', zegt Sky-ploegbaas David Brailsford na afloop.

Niet dat er niet geanticipeerd wordt op een hectische en snelle dag. Het is te voelen 's ochtends in vertrekplaats Carcassonne. Nervositeit. Op papier zou de rit van 162,5 kilometer een welkome kans zijn voor de sprinters. Maar er staat wind, veel wind. En dus hoopt ploegleider Patrick Lefevere van Etixx-Quick-Step op waaiers; samenwerkende groepen renners die elkaar uit de wind houden en zo het peloton mogelijk in stukken kunnen laten breken. Dat zo'n breuk vergaande gevolgen kan hebben is bekend. In 2013 verloor Alejandro Valverde op deze manier zijn klassering. Hij kreeg pech en kon de vooruitrijdende waaiers niet meer bijhouden. Alberto Contador verloor in 2009 tijd op nota bene zijn ploeggenoot Lance Armstrong toen de Amerikaan wél meezat in een waaier en de Spanjaard niet.

Lastige dag

Tussen de ploegbussen hangt de verwachting dat het een snelle, lastige dag wordt. Zie ze vast warmrijden bij Sky, bij Bora Argon 18. Zie Nairo Quintana alvast meters maken op de fietstrainer voor de Movistar-bus. Ploegleider Matthew White van Orica Greenedge stoft er een wielercliché voor af: 'Je kunt de Tour niet winnen vandaag, wel verliezen.'

En het wordt een snelle, lastige dag. 'Niet normaal', zegt kopman Bauke Mollema van Trek-Segafredo na afloop. 'Het begon al op kilometer 0. Het was zo stressvol dat je niet eens tijd had om te eten en te drinken.' Er wordt gevallen, de wind doet het peloton in stukken breken, met nog 69 kilometer te gaan rijden vijf groepen renners los van elkaar. Mollema heeft bijna de hele ploeg om zich heen om ervoor te zorgen dat hij niet gelost wordt. Joaquim Rodriguez (Katoesja) wordt dat wel, waardoor Mollema opschuift naar plek vijf in het algemeen klassement.

Tinkoff heeft een scoutingauto vooruit gestuurd, vertelt ploegleider Steven de Jongh. Daardoor hoort de ploeg precies waar het peloton kan gaan breken vanwege wegversmallingen en de wind. Maar het is niet alleen beschermen van de klassementsrenners waarvoor Sky en Tinkoff op kop rijden. Brailsford: 'We hebben met Geraint Thomas, Ian Stannard en Luke Rowe mannen in huis die voor het team tijd kunnen winnen. Niet alleen kunnen voorkomen dat we tijd verliezen in etappes als deze.'

null Beeld Belga
Beeld Belga

Initiatief

12 kilometer te gaan nog. Sagan heeft even daarvoor door de radio tegen ploegleider De Jongh gezegd: 'Zodra we de kans krijgen, nemen we initiatief.' En Sagan gaat, met ploeggenoot Bodnar. Overlegd met Sky is er niet, maar Froome reageert. Intuïtie, zegt hij na afloop. Geraint Thomas: 'Het kostte me moeite zijn wiel te houden, daarna heb ik alles gegeven om het gat tussen ons en het peloton zo groot mogelijk te laten worden.' Sagan gelooft zijn ogen bijna niet. 'Een kopgroep met de gele en de groene trui, dat is toch...', en hij barst in lachen uit.

Het is de bedoeling van de wereldkampioen en groenetruidrager om zijn ploeggenoot te laten winnen, maar Froome zelf begint met sprinten. Sagan neemt het initiatief en rijdt naar zijn tweede etappewinst deze Tour. Het gat dat Froome op zijn belangrijkste concurrent in de bergen Nairo Quintana slaat: 12 tellen, met bonificatieseconden. Niet veel, zegt Geraint Thomas na afloop. 'Maar waar je tijd moet pakken, moet je het doen.'

null Beeld AFP
Beeld AFP

Verschillen in toptien zijn historisch klein

Het verschil tussen de nummers één en tien in het klassement van de Tour de France was in de 21ste eeuw na elf etappes nog nooit zo klein als in 2016. Nummer tien, Roman Kreuziger, volgt op maar 1minuut en 28 seconden van klassementsleider Chris Froome.

In elke andere Toureditie sinds 2000 had de tiende renner in de rangschikking een achterstand van rond de twee minuten of meer op de leider in het klassement.'

In de Tour van 2015 was alles al voorbij na tien dagen', zei Tourbaas Christian Prudhomme. 'Nu ligt het open. Dat is wat ik wilde.' Het zwaartepunt van deze Tour ligt in de slotweek. Er is nog geen tijdrit gereden en twee van de drie etappes die als bergritten stonden aangemerkt, eindigden bergaf in plaats van bergop.

In 2001 was het verschil na elf ritten tussen de nummers één en tien het grootst. Het gat tussen nummer tien Stuart O'Grady en klassementsleider François Simon bedroeg toen bijna 22 minuten. Dat gebeurde wel na een vlucht waarbij een kopgroep een dik halfuur voor het peloton eindigde in de achtste etappe.

Het is overigens niets nieuws dat het verschil tussen de nummer één en twee (Froome en Adam Yates) maar 28 seconden is. Na 2000 kwam het al drie keer voor dat de marge van de geletruidrager op de nummer twee minder dan tien seconden was. In 2008 was het gat tussen Cadel Evans en Frank Schleck zelfs maar één tel.
Arwin Willemsen

Meer over