Een haarscherpe kopie

Grote kans dat Jack Spijkerman vanavond in Kopspijkers terugkomt op de 'Gouden Knuppel' die hij vorige week toekende aan PPGH/JWT....

Het filmpje over een jongen die zich rot schrikt van een meisje in hurkzit op een kopieerapparaat is een kopie van een reclamespotje van koekjesmaker Lu. 'Kopspijkers had zijn research beter moeten doen', zegt de verantwoordelijke man achter het filmpje, Karl Hormann. Hij is general manager van het Europese marketingkantoor van Advance Agro Paper, de Thaise papierfabrikant achter het merk Double A. 'PPGH heeft deze commercial niet gemaakt. Hij komt uit Thailand.' PPGH was wel betrokken bij de Nederlandse vertaling ervan. Omdat Hormann haast had en

dit filmpje zijn doelgroep, Nederlandse vrouwen van 20 tot 35, het meest aansprak, zette hij uitzending door. Tegen het advies van PPGH in om ervan af te zien, vertelt hij. 'Ik weet dat plagiaatkwesties in de reclamewereld gevoelig liggen, maar voor ons als merkbouwer heeft deze commercial maximale effectiviteit.' Het Kopspijkers-item is voor PPGH/JWT een ramp – het reclamebureau stuurde maandag meteen een uitlegbrief naar zijn klanten, waaronder ABNAmro, BMW en Grolsch – maar Hormann vindt die gratis tv-aandacht 'helemaal niet vervelend'. Vanaf 5 november gaat zijn campagne door met een radiospotje (wél van PPGH) en abri's, met daarop het kopieermeisje met zinnelijk geopende lippen. En Adam Curry belde al om haar in zijn ochtendshow op de radio te krijgen.

Meer over