Een cruiseschip? 'Je moet toch aan de bak'

Musici op jacht naar opdrachtgevers kunnen terecht bij Music Pitch. De concurrentie is groot.

AMSTERDAM - Michiel roosen (27)

piano

'Ik wil meer contacten leggen in de muziekwereld en mijn ideeën over het organiseren van concerten delen met programmeurs. Om geld te verdienen werk ik bij een technisch bedrijf. Ik ben op mijn 17de begonnen met pianospelen, vooral vanwege mijn liefde voor Chopin. Ik heb geen klassieke opleiding gehad, maar heb masterclasses gevolgd bij Wibi Soerjadi. Net als iedere muzikant wil ik zo veel mogelijk optreden. In de klassieke muziek is alles afgebakend. Ik sta juist wel open voor ideeën zoals optreden op een cruiseschip. Het mag allemaal wat hipper.'

Roel Goedhart (26)

gitaar

'Ik ben vorige week dinsdag afgestudeerd aan het conservatorium in Den Haag. Als je aan klassieke muziek denkt, is de gitaar niet het eerste instrument dat in je opkomt. In een orkest komt geen gitaar voor. Toch is het een prachtig instrument voor klassieke muziek. Dat wil ik laten zien. Nu ik ben afgestudeerd wil ik heel graag meer spelen. Behalve klassiek speel ik ook pop en stijlen als flamenco en tango. Ik heb vooral interesse in Noorderkerkconcerten waar directeur Kika Nieuwenhuis over vertelde. Ik ga contact met haar opnemen.'

Optreden op een cruiseschip of een avondje in Holland Casino spelen. Musici op jacht naar opdrachten, van een optreden op een concertpodium of aan boord van een vakantieschip, kunnen elke maand opdrachtgevers ontmoeten in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Optreden is een steeds belangrijker inkomstenbron geworden en de concurrentie is groot.

Zo'n 35 musici hebben zich maandag verzameld voor het evenement de Music Pitch, deze keer gewijd aan klassieke muziek. Ze hebben ieder 4 minuten om hun kunnen te tonen. Organisator Ewout van der Linden heeft gastsprekers uitgenodigd uit de entertainmentsector en van muziekpodia als Splendor en het Noorderkerkconcert.

Bjorn Pinas zoekt namens Het Boekingsburo muzikanten die willen optreden op cruiseschepen. Pinas: 'Als klassiek musicus denk je niet aan een cruiseschip, maar je moet toch aan de bak. De rol van bookers is steeds belangrijker. Je verdient geen geld meer met cd's. Artiesten en muzikanten moeten het hebben van optredens.'

dudok kwartet

Judith van Driel (28), viool

Marleen Wester (28), viool

Mark Mulder (28), altviool

David Faber (28), cello

Mulder: 'Over twee weken studeren we af aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie. We willen onszelf beter verkopen in de hoop op meer boekingen. Het is leerzaam om te zien hoe wij programmeurs het best kunnen benaderen.'

Van Driel: 'We proberen een imago op te bouwen. Op aanraden van docenten hebben we ons opgegeven voor de Music Pitch. We doen al veel concoursen, maar zoeken ook nog andere samenwerkingsverbanden. Vooral buitenlandse podia zijn interessant omdat daar meer mogelijkheden zijn voor strijkkwartetten.'

Faber: 'Podia in Nederland willen wel een strijkkwartet boeken, maar er is simpelweg niet genoeg geld. Wat wij verdienen komt niet ver boven bijstandsniveau uit, maar we kunnen er van leven. We hebben ook veel concurrentie. Het is vooral een kwestie van een lange adem hebben.

'Op cruiseschepen spelen is voor ons geen optie. Je moet dan vijf sets spelen, dan ben je bek af. Ik denk dat er weinig cruisegangers zijn die fanatieke liefhebbers van klassieke muziek zijn. Dan zouden we achtergrondmuziek zijn.'

Wat verdient een cruise?

Een muzikant op een cruiseschip heeft een vol schema. Booker Bjorn Pinas: 'Op een cruiseschip is zeven dagen per week, de hele dag door entertainment nodig. Muzikanten geven elke dag vijf optredens van veertig minuten voor 100 tot 150 dollar per dag.'

undefined

Meer over