Een busvakantie met de eigen auto

Als proef rijdt komende zomer een autotransporter op vijf populaire lijndiensten naar Zuid-Frankrijk. De toerist zit in een slaapbus; in het spoor van die bus volgt op een truck zijn eigen auto....

JACOMIJN DE RAAD

Op vakantie met de bus en toch de auto mee. Wat klinkt als een onmogelijkheid, is het nieuwste snufje op het gebied van busvakanties. Touroperator Pendel Expres biedt deze zomer vervoer per slaapbus naar vijf plaatsen in Zuid-Frankrijk; achter de touringcar tuft een truck met oplegger waarop de personenauto's van de passagiers staan. Op elke truck passen zes tot negen auto's; moeten er meer mee, dan tuffen er meer trucks.

'Stel dat er 27 auto's meegaan', rekent directeur Peter Hoornweg ijverig voor. 'Op zo'n autotransporter passen er zeven. Dan heb je vier transporters nodig, die zijn zeven meter lang. Met enige tientallen meters tussenruimte kom je, inclusief touringcar, op een konvooi van 120 meter.'

Pendel Expres, naar eigen zeggen marktleider in de 'pendelbranche', vervoert jaarlijks 25 duizend passagiers per slaapbus naar vakantie-oorden in Europa. De proef met de autotransporter wordt genomen op vijf bestaande, populaire lijndiensten naar Bordeaux, Biarritz, Narbonne, Avignon en Nice. Hoornweg: 'Als het aanslaat, gaan we enorm uitbreiden, naar zuid-Oostenrijk, Italië en Istrië.'

Wie reist er met de autoslaapbus? 'De vijftigplusser die rustig met zijn eigen auto wil rondrijden in Zuid-Frankrijk, maar die geen zin heeft om dat enorme traject zelf te overbruggen', voorspelt de directeur. Bijkomende voordelen noemt hij het uitsparen van benzine, tolgeld en overnachting onderweg.

Dat zo'n vijftigplusser op de plaats van bestemming net zo goed een auto kan huren, bestrijdt Hoornweg met klem. 'De meeste klanten hebben een grotere auto dan, zeg, een VW Polo of een Opel Corsa. Ben je thuis een VW Passat of een Opel Vectra gewend, dan wil je die op vakantie ook. Maar bij de verhuurders val je dan in een duurdere categorie. In het vakantieseizoen zijn de huurprijzen zeer pittig. En dan heb ik het nog niet eens over emotionele waarden als: ik rijd het liefst in mijn eigen auto.'

De autoslaapbus is bedoeld als concurrent van de autoslaaptrein. Het voordeel van het bussysteem is volgens Hoornweg de kleinschaligheid. 'Op de trein moeten honderden auto's mee om het vervoer rendabel te maken. Als wij vijf auto's op de autotransporter zetten, zitten we al goed.'

Bovendien maakt die kleinschaligheid een fijnmazig systeem mogelijk, is zijn argument. 'Met de trein zit je vast aan station Den Bosch en een beperkt aantal stations in Frankrijk. Met de bus kun je overal op- en afstappen: we hebben alleen een beetje parkeerplaats nodig om de hellingbaan voor de auto's uit te klappen.'

Voor de prijzen heeft Pendel Expres goed naar de spoorwegen gekeken. 'Ons goedkoopste retourtarief, in het laagseizoen naar Avignon en Bordeaux, is 1295 gulden voor een auto en een royal class-stoel voor de chauffeur. Het duurste, in het hoogseizoen naar bijvoorbeeld Narbonne, is 1435 gulden. Dat is een heel stuk goedkoper dan met de trein.' Hoornweg geeft toe: 'De trein heeft een barrijtuig, dat hebben wij niet.'

Bij de te beconcurreren autoslaaptrein kost het goedkoopste retourtje Avignon, voor een auto en een couchette voor de chauffeur (een neergeklapte treinstoel), 1242 gulden. Het duurste retourtarief Narbonne met dezelfde voorwaarden bedraagt 2198 gulden.

De NS zijn niet bang voor de concurrentie, zegt woordvoerder Wim Binnendijk. Sterker nog, de - verzelfstandigde - NS-reisbureaus verkopen ook reizen van Pendel Expres. Binnendijk: 'Het is gewoon wat de klant wil. Soms is dat de auto of de bus, soms is dat de trein.'

De spoorwegen vervoerden vorig jaar 38 duizend passagiers en ruim veertienduizend auto's van en naar NS-station Den Bosch, 15 procent meer dan in 1993. Voor dit jaar zijn de prijzen niet veranderd, de mogelijkheden wel.

'De reiziger heeft een betere keuze gekregen', aldus Binnendijk. De autoslaaptreinreiziger mag kiezen tussen een couchette (de neergeklapte stoel) en een slaapwagen met drie echte bedden. Voor de couchette moet per persoon worden betaald; voor de slaapwagen geldt sinds kort een eenheidsprijs. Hoeveel slapers er dan liggen, maakt niet uit. 'Als je met twee of drie personen bent, kan dat gauw honderd gulden goedkoper zijn', zegt Binnendijk.

Een nachtje in de gewone slaaptrein is dit jaar wel flink in prijs gedaald. De toeslag voor een slaapwagen (ongeveer 250 gulden) bestaat nog steeds, maar is niet meer gekoppeld aan een eerste-klaskaartje. De slaaptreinreiziger mag voortaan ook tweede klas sporen. Het prijsverschil bepaalt de tariefdaling, en het kan oplopen tot 50 procent.

De maatregel, die samen met de Duitse, Oostenrijkse Zwitserse en Belgische spoorwegen is genomen, moet reizigers trekken die nog nooit horizontaal hebben getreind. 'Het dagvervoer per trein is steeds sneller geworden, maar het nachtvervoer is daar een beetje bij achtergebleven', vindt Binnendijk.

'De slaapwagen van nu is dezelfde als twintig jaar geleden, en eigenlijk te duur. Hij heeft ook een duur imago, daar moeten we van af.' Reizigers wìllen wel met de nachttrein, zegt hij, maar dan wensen ze ook waar voor hun geld.

Daarom werken de Europese spoorwegen aan een 'upgrading van het nachtvervoer'. Er komen meer hotelnachttreinen: zo gaat er in 1996 een nachthotel rijden op het spoor tussen Amsterdam en Londen. Tussen Hannover, Zürich en Wenen is een luxe dubbeldeksnachttrein gepland, waarin zakenmensen onder meer een aansluiting aantreffen voor hun schootcomputer.

De reiziger moet beseffen dat je de nacht kunt gebruiken om ergens te komen, zegt Binnendijk. 'De nachttrein biedt een efficiënt tijdsgebruik, zowel voor het sociale als het zakenverkeer.'

Dat geldt vanaf volgend jaar ook voor zonzoekers. Chartertreinen gaan dan toeristen vervoeren naar stations dicht bij de mediterrane stranden van Frankrijk, Italië en Spanje. Daarvandaan brengen bussen hen naar campings.

Van de strandtoeristen gaat nu 4 procent met de trein en 54 procent met de auto. Een deel van de tweede groep moet voor het spoor worden gepord. De treinen vertrekken 's avonds uit Nederland; de volgende ochtend liggen de zonzoekers - gegarandeerd, zegt de NS - om elf uur op het strand.

Meer over