Een beschaafde dame met veel treffende observaties

CABARET Mylou Frencken heeft een zwak voor Volendammers. In haar voorstelling Uit bed praat ze een tijdje met een Volendamse tongval – gewoon omdat het zo ‘lekker lodderig’ klinkt....

Merijn Henfling

Frencken is een beschaafde Haarlemse dame, met op het eerste gezicht beschaafde thema’s: over het asociale klasgenootje van haar dochter, haar laksheid in het huishouden, haar formulierenangst, het jargon van coaches en harmonieuze relaties.

Hoewel haar onderwerpskeuze niet bijster origineel is, zijn haar observaties wel vaak treffend. Zo beschrijft ze op droogkomische wijze hoe een bevriend koppel over een zak aardappelen kan bakkeleien. Ze heeft een scherp oog voor hoe mensen met elkaar communiceren. Haar humor schuilt in vileine beschrijvingen en laconieke terzijdes.

Na haar vorige voorstelling waarin ze de dood van haar man Bert Klunder verwerkte, vertelt ze nu over vrolijker zaken. Hoewel haar verdriet nog subtiel doorsijpelt, staat hier vooral een vrouw die de luiken naar de wereld weer heeft opengegooid.

Ze wordt deze show begeleid door een gitarist, dat maakt haar liedjes spannender en lijkt haar meer vrijheid te geven om voluit te gaan. Haar stem klinkt voller en door de begeleiding wint haar repertoire aan sfeer.

De voorstelling begint wat kabbelend, maar komt gelukkig wel op stoom als Frencken vertelt over haar vader en over de nieuwe mannen in haar leven. Dit zijn niet alleen de persoonlijkste onderdelen, maar ook de meest rake.

Komisch hoogtepunt is het lied De enige niet, waarin ze haar rol als minnares bezingt. Een uitbundig en scherp nummer over het feit dat alle leuke mannen zo ‘verschrikkelijk leuk’ getrouwd zijn. Het zijn kleine krasjes op haar eigen beschaving. Ze smaken naar meer.

Merijn Henfling

Meer over