Een aspirant-piloot zet zijn walkman nooit veel te hard

'Zet je walkman nooit te hard, want je oren moeten goed zijn. Dat geldt ook voor je ogen, en je mag niet te zwaar zijn....

Van onze verslaggever

VOLKEL

De VWO-scholiere staat wat schuchter bij de informatiebalie in de enorme wervingstent. Ze wil piloot worden, zegt haar moeder tegen de personeelsman van de Koninklijke Luchtmacht. Kan hij nog een goeie tip geven? Alvast gaan zweefvliegen, vertelt de werver.

Open dag, luchtmachtbasis Volkel, zaterdag. De prachtige blauwe lucht leent zich bij uitstek voor de jaarlijkse presentatie van de KLu. En voor werving, want de luchtmacht heeft personeel nodig. De aanschaf van de gevechtshelikopters betekent dat de komende tijd jaarlijks zo'n zestig nieuwe piloten moeten worden opgeleid, twee keer zoveel als normaal.

'De belangstelling is groot', melden de wervers tevreden. Zo'n vijfhonderd scholieren hebben al een formulier ingevuld. Ze krijgen een VIP-behandeling, met gratis lunch en glanzende informatiebrochures. 'De luchtmacht heeft een prima imago. Wij hoeven niet zoveel te adverteren als de landmacht. Bijna allemaal willen ze piloot worden. Dat kan natuurlijk niet, want de selectie is zwaar. Een op de vijftig komt door de selectie heen'.

Een kleine 200 duizend nieuwsgierigen zijn naar Volkel gekomen om de KLu-show te aanschouwen. En het zijn echt niet alleen mannen met verrekijkers. De open dag is vooral een familie-uitje, zo blijkt uit de vele gezinstafereeltjes op het Brabantse vliegveld.

De luchtmacht heeft kosten nog moeite gespaard om het haar publiek naar de zin te maken. Van half negen 's ochtends tot half zes 's avonds trekt een bonte stoet vliegtuigen door het luchtruim, van de Spitfire tot de Stealth, het spectaculaire Amerikaanse 'spookvliegtuig' dat met zijn platte driehoekige vorm moeilijk zichtbaar is voor de radar.

De massa geniet lui achterover in het warme gras van al het gedartel en geronk in de lucht. Van de twee luchtacrobaten die in frêle tweedekkertjes om elkaar heen buitelen tot de Frecce Tricolori, het visitekaartje van de Italiaanse luchtmacht dat met tien machines fraaie patronen weeft, met veel groen-wit-rode rook.

De 'Witte Albatrossen', zes straaljagers van de Slowaakse luchtmacht, vliegen nog wat behoedzaam rond op Volkel. De belangstelling uit het voormalige Tsjechoslowakije is sowieso opvallend groot: de Slowak Air Force heeft ook nog een Mig 29 afgevaardigd, terwijl de Tsjechen er tegen opbieden met een trits jachtvliegtuigen plus een stuntteam bestaande uit drie Russische gevechtshelikopters.

'Je merkt dat ze graag bij de NAVO willen', zegt een Nederlandse luchtmachtofficier als de wat log ogende Mil Mi-24 Hind-heli's als boze bromvliegen boven de mensenmassa zwenken.

Op de grond, tussen tientallen andere helikopters, jachtvliegtuigen en transportmachines uit West- en Oost-Europa, staat een vierde Hind. De staart is in vervaarlijke tijgerkleuren geschilderd. De bemanning zit iets verderop bij het dranghek achter een tafeltje, waar stickers, bierglazen en T-shirt met het embleem van het squadron worden verkocht. Op het hoofd van de piloot prijkt een basketbalpet met het opschrift 'Tom Cruise'.

De wedstrijd om de meest lawaaiige bijdrage aan de open dag eindigt onbeslist. Een Tsjechische Su-22, een in kermiskleuren gespoten oude Mig 21, een Britse Tornado en een F16 van de thuisbasis Volkel komen er elk zeker voor in aanmerking, dankzij het ruimschoots gebruik van de nabrander vlak boven het veld.

De massa vindt het prachtig en de inwoners van Oost-Brabant nemen de herrie voor lief. Er zijn slechts zeven klachten gekomen, meldt de luchtmacht opgelucht aan het einde van de dag. De burgemeester van het nabijgelegen Grave, die de luchtshow het liefst verboden zag, staat alleen. Volgend jaar hoeft hij zich in ieder geval niet te ergeren: dan is de vliegbasis Twente aan de beurt.

Meer over