Economische groei jaagt Chinezen de lucht in

Eagle United, de eerste Chinese prijsstunter, begint dit jaar met regionale vluchten. Een bewijs van de stormachtige ontwikkelingen in de luchtvaart....

De Chinese luchtvaartsector heeft de wind in de rug. Steeds meer Chinezen nemen het vliegtuig, aangespoord door de economische groei. Ruim negentig miljoen passagiers waren er vorig jaar, in 2010 worden er 140 miljoen verwacht. Het betekent meer vliegtuigen, betere service en meer concurrentie.

Internationale maatschappijen breiden dit jaar hun vluchten naar China sterk uit, omdat er meer zakenreizigers, toeristen en vracht worden verwacht. KLM bijvoorbeeld verdubbelt bijna de vluchten naar Shanghai en Peking. 'We onderzoeken verder welke nieuwe steden in China we aan ons netwerk kunnen toevoegen,' zegt Hans Leijten, KLM-manager in China.

Tekenend voor de modernisering van China's luchtvaartbedrijf dat nog steeds voor tachtig procent door de staat wordt gecontroleerd is het nieuws dat later dit jaar de eerste particuliere Chinese luchtvaartmaatschappij het luchtruim kiest. Eagle United heet de nieuweling. De maatschappij wil een regionale prijsstunter wordendie twintig procent goedkopere tickets aanbiedt dan de staatsbedrijven. Omdat de passagiers hogere eisen stellen, zijn China's grote drie, Air China, China Eastern en China Southern, ook aan het moderniseren. Om de concurrentie met maatschappijen als Cathay Pacific, Lufthansa, KLM en Air France op internationale routes aan te kunnen krijgen de business-en eersteklaspassagieres betere slaapstoelen. Bij China Southern kunnen eersteklaspassagiers voortaan uit 76 maaltijden kiezen.

Ook voor de vliegtuigbouwers is China een groeimarkt geworden met de verwachting dat het land de komende vijftien jaar tussen de 1600 en 2400 nieuwe passagierstoestellen nodig heeft, van klein tot groot. Daarmee wordt het de belangrijkste markt na de VS.

De grootmachten in de burgerluchtvaartindustrie, het Europese Airbus en het Amerikaanse Boeing, doen hun best om de Chinese regering te behagen. De Europeanen hebben een achterstand in te halen, want de Amerikanen hebben al een kwart eeuw een relatie met China.

Boeing levert ook techniek voor de ARJ21 China's eerste zelf ontworpen passagiersvliegtuig voor binnenlandse routes. China is inmiddels als toeleverancier van Boeing goed voor Amerikaanse opdrachten ter waarde van een half miljard dollar. Airbus steekt daar nu nog mager tegen af met tien miljoen dollar, maar is onder leiding van de Fransen druk in de tegenaanval. De Chinese leider Hu Jintao kreeg vorige maand in Frankrijk behalve een vorstelijke ontvangst in Parijs ook een kijkje in de fabriek die de A380, de nieuwe super-Airbus met 555 stoelen, gaat maken.

China zal de komende jaren ongetwijfeld behendig gebruik maken van de concurrentie tussen Airbus en Boeing om zoveel mogelijk Westerse vliegtuigtechnologie binnen te halen. China is druk bezig zijn eigen civiele vliegtuigindustrie op te bouwen. Het eerste eigen ontwerp, de ARJ21 regiojet (die overigens wat lijkt op de Fokker 100), is bijna klaar om in produktie te worden genomen.

China is ook in korte tijd een interessante markt geworden voor kleine zakenvliegtuigen en helikopters. Net als in Amerika beginnen Chinese zakenlieden de charme van privuchtvervoer te zien. Ook hier zijn de Chinezen zelf bezig. In oktober vorig jaar maakte de eerste lokaal ontworpen zakenjet, de Xiaoying (Kleine Adelaar) zijn testvlucht.

De grootste belemmering voor de ontwikkeling van de privrkt is volgens kenners de huiver van de regering, gelet op de nationale en militaire veiligheid, om het luchtruim vrij te geven voor iedereen die het geld heeft om een vliegbrevet te halen. China telt pas 130 priviloten met een klein brevet.

Meer over