Dutch Harp Festival

In de kerk legden vier harpistes de intiemste geheimen van hun instrument bloot.

Remy van Kesteren, de 23-jarige harpist en leidsman van het Dutch Harp Festival in Utrecht, is publicitair gezien een handige donder. À l'improviste riep hij de Harp Award in het leven, een prijs die per omgaande werd toegekend aan Iris Kroes. De harpspelende zangeres is als Voice of Holland-winnares niet te beroerd om zondag te verschijnen in Vredenburg Leidsche Rijn.

Ook met Giel Beelen onderhoudt Van Kesteren een lijntje. Onder het motto Real Men Play the Harp warmde de radioman dinsdag de openingsavond op. Dames kwamen er inderdaad niet aan te pas, maar een dag later sloegen die des te harder terug. In Vredenburg Leeuwenbergh, de tot kamermuziekzaal vertimmerde kerk, legden vier harpistes de intiemste geheimen van hun instrument bloot.

Dat gebeurde onder meer in de finalestukken van de compositiewedstrijd die de kiene Van Kesteren ook heeft uitgeschreven. De post bezorgde 107 solo's, waarna het voor componist Klaas de Vries en zijn jury nog een hele toer was drie finalisten te kiezen.

Terecht reist Nicoletta Andreuccetti met de eerste prijs terug naar Italië. Hoe doordeweeks de beginakkoorden van haar Mouvements ook zijn, gaandeweg maken zich melodielijnen los die vertellen van een getroebleerde binnenwereld. Klappen uitdelend aan snaren en klankkast voltrok Gwyneth Wentink een mild sm-ritueel, dat met filosofisch nagloeien werd bekroond.

Eén constante dook ook op bij de gevestigde componisten wier werk het programma omlijstte: de halve toonsafstand, opgewekt door een klinkende snaar met voetpedaal te verkorten of verlengen. Hij zat net zo verstopt in het kleurige dna van Roel van Oostens Triptych als van Willem Jeths' Vertooning.

Met strijkstokken, oosterse klankschalen en castagnetten bleek de harp intussen goede vrienden. Soliste Sabien Canton had voor de monochrome balletmuziek van Kaija Saariaho's Fall bovendien een danser gevonden, die zich in de snaren van een reuzenharp leek te verstrikken.

Dat Miriam Overlach door een acteur bruusk achter haar instrument werd gesmeten, riep ze over zichzelf af met de keuze voor het theater van de Grieks-Franse componist Georges Aperghis. Fidélité heet zijn stuk, met als intrigerende ondertitel: 'voor een soloharpiste die wordt bekeken door een man'. Met roffelend pedaalwerk en hysterisch lachen legde Overlach de freudiaanse diepten bloot van haar op het oog zo keurige instrument.

Dutch Harp Festival. Utrecht, diverse locaties, t/m 1/4. harpfestival.nl.

undefined

Meer over