Duizenden mensen willen naar tentoonstelling David Bowie

De belangstelling voor de tentoonstelling van David Bowie in het Groninger museum was al niet gering, maar explodeert nu echt. Duizenden mensen proberen online een ticket te kopen.

Jurre van den Berg
David Bowie tijdens een optreden in Parijs Beeld DIO
David Bowie tijdens een optreden in ParijsBeeld DIO

'Er is op dit moment geen andere plek op de wereld waar je Bowie beter kan herdenken dan het Groninger Museum', aldus het museum. Mensen die naar het Groninger museum willen om de tentoonstelling van 'David Bowie te bewonderen, moeten rekening houden met lange wachttijden. Momenteel is de wachttijd voor het online bestellen van een ticket een uur. Het museum is normaal gesproken gesloten op maandag, maar de directie besloot vanochtend om rond het middaguur uur open te gaan.

Directeur Andreas Blühm reageert aangedaan op het overlijden van het popicoon. 'Het is alsof een familielid is overleden dat je nooit hebt gekend. We zijn als museum ruim twee jaar bezig geweest met het voorbereiden van deze expositie. Dan vergroei je toch met iemand.'

Lees ook: Bowie gaat naar Groninger museum

'Alle kunst is onstabiel. Er is geen gezaghebbende stem, er zijn alleen meervoudige interpretaties.' Met die uitspraak, geschreven op de entreemuur van de tentoonstelling David Bowie in het Victoria and Albert Museum in Londen, vatte de superster het modernisme van zijn tijd fijntjes samen

Tentoonstelling

Vanochtend vroeg bereikte het onverwachte nieuws van Bowies overlijden het museum. In de loop van de ochtend maakte Blühm bekend vandaag de deuren te openen. 'Daar hebben we geen moment over getwijfeld. Het was alleen een klus om suppoosten, mensen voor de museumwinkel en restaurantpersoneel te regelen. Maar dat bleek geen probleem. Iedereen begrijpt dat dit nu nodig is.'

De rondreizende tentoonstelling heeft al in Parijs, Chicago en Toronto gestaan en heet 'David Bowie is'. Die naam wordt niet aangepast, legt directeur Blühm uit: 'De naam van de tentoonstelling blijft, want David Bowie blijft.'

Altaar

De directeur kan moeilijk inschatten of het druk wordt vandaag. Er is plek voor 275 bezoekers per uur. 'Ik weet niet wat je op een gewone maandagmiddag kunt verwachten. We willen mensen in ieder geval de mogelijkheid bieden om hun gevoelens te uiten of te delen. Er is op dit moment geen andere plek op de wereld waar dat beter kan dan hier in het Groninger Museum.'

Buiten, op de brug voor het museum worden de eerste kaarsen aangestoken en een klein altaar gemaakt. Binnen is het een gekkenhuis, de telefoon staat roodgloeiend. Er wordt in de entreehal een herdenkingsplek ingericht met een condoleanceregister. Het museum is er klaar voor. Blühm: 'De tentoonstelling is een eerbetoon, dat krijgt nu een extra lading.'

De tentoonstelling loopt tot 13 maart, voorlopig is verlening nog niet aan de orde.

De tekst gaat verder onder het filmpje.

Reacties uit Groningen:

Roland Toorenburg (50) en schoonzus Tineke Alink (59) uit Den Haag.
Alink: 'We bezochten zondag de tentoonstelling. Toen kreeg ik al een soort afscheidsgevoel. Ik zei tegen mijn zus en Roland: het lijkt wel of we bij een crematie zijn.'Toorenburg: 'Toen ze vanmorgen op onze kamerdeur klopte, voelde ik al dat er iets mis was. Onbegrijpelijk. Alsof we hier moesten zijn. Daarom zijn we vandaag teruggekomen. Om echt afscheid te nemen.'Alink: 'Ik ben al vanaf mijn 14de fan. Bowie was anders. Life On Mars, dat was het. Eén keer reed ik met m'n kleine kinderen in een Fiat Panda naar een concert in België. Ik zei: jullie moeten zien wat ik mooi vind. Als hij weer eens een heel andere kant uit ging, dacht ik wel: moet dat nu? Maar ik was zo gek op die man dat ik mijn best deed het te begrijpen. Ook aanBlackstar moet ik wennen. Ik mis die uithalen in zijn stem. Sereen is het. Nu begrijp ik waarom.'

Een eerbetoon op de brug voor het Groninger Museum. Beeld Jurre van den Berg
Een eerbetoon op de brug voor het Groninger Museum.Beeld Jurre van den Berg

Alan Freeman (61) staat in de rij voor het museum, naast Jaap de Wit (62). Beiden zijn afkomstig uit Groningen.


Freeman: 'Toen ik het nieuws hoorde, voelde ik meteen: ik moet naar het museum. Als een soort eerbetoon. Bij de platenzaak heb ik deze lp nog gekocht, Aladdin Sane. Op mijn oude exemplaar zaten krassen. Droevig is het wel. Bowie blijft onverwacht. Hij heeft veel anderen gestimuleerd.'De Wit: 'Je kreeg nooit echt vat op Bowie. Hij was een verzameling personages. Achterop de hoes van Hunky Dory stond hij als vrouw. Dat trok mij eerst niet echt aan. Maar toen ik de plaat beluisterde, vond ik de muziek fantastisch en heb ik mij eroverheen gezet. Dat androgyne heeft hij gehouden. Ik begreep het beter toen ik naar de teksten ging luisteren. Geweldige teksten. Ook op zijn nieuwe plaat. Zo was Bowie: met de kennis van nu staat alles in een ander licht.'

Vader en zoon Hans (57) en Gijs Gooren (26) uit Venlo en Den Haag.

Hans: 'Ik ben al 43 jaar Bowie-fan. In 1976 zag ik hem voor het eerst, tijdens de Station to Station-tour. Daarna nog zestien keer. Bowie kleurt mijn leven. Elke plaat werpt me terug in de tijd. Mijn jongste zoon Gijs heeft het virus waaraan je net niet dood gaat, overgenomen.Gijs: 'Het is mooi om hier vandaag te zijn. Veel mensen verklaren mij voor gek. Ouwelullenmuziek zeggen ze. Maar ik ben besmet. Met name door Hunky Dory en Diamond Dogs. In 2004 ben ik op mijn 14de in de Amsterdam Arena naar een concert in de Reality-tour geweest. Het grijpt me aan: de veelzijdigheid, het artistieke, steeds vernieuwend. Je kunt niet zeggen dat je niet van David Bowie houdt. Er is niet één Bowie.'Hans: 'Ik denk: hij heeft de stekker eruit getrokken. Als je de tekst hoort van Lazarus: 'Look up here, I'm in heaven.' Hij heeft altijd de regie gehad. Zelfs nu, op de achtergrond: Rock n Roll Suicide.'

Meer over