Duitsland past luchtvaartregels voorlopig niet aan

Duitsland wacht de onderzoeken naar de vlucht van Germanwings die vorige week neerstortte af voordat het land de luchtvaartregels aanscherpt. Dat zei een woordvoerder van het Duitse ministerie van transport vandaag.

Redactie
Reddingswerkers bij de plek waar de Aribus A320 neerstortte. De foto werd verspreid door het Franse ministerie. Beeld reuters
Reddingswerkers bij de plek waar de Aribus A320 neerstortte. De foto werd verspreid door het Franse ministerie.Beeld reuters

'We wachten op de bevindingen van het onderzoek naar dit vreselijke incident en besluiten dan of er iets veranderd moet worden', zei de woordvoerder vandaag. Ze zei dat in antwoord op een vraag over eventuele aanpassingen, nadat luchtvaartmaatschappij Lufthansa bevestigde dat copiloot Andreas Lubitz een van de vliegscholen waar hij was opgeleid op de hoogte had gesteld van een acute depressie in het verleden.

Lubitz vloog vorige week vermoedelijk opzettelijk de Airbus A320 van Germanwings, onderdeel van Lufthansa, tegen de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden kwamen daarbij om het leven. Lubitz kon dat doen doordat de piloot naar het toilet was gegaan, en hij de cockpit had afgesloten voor zijn collega's.

Twee leden bemanning in cockpit

De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) vindt het verstandig dat ook bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen voorlopig altijd twee bemanningsleden aanwezig zijn in de cockpit. Volgens haar is die maatregel belangrijk om het vertrouwen van passagiers in de veiligheid van de luchtvaart te behouden, schreef ze gisteren in een brief aan de Tweede Kamer over de vliegramp. De Europese dienst voor veiligheid in de luchtvaart (EASA) kwam naar aanleiding daarvan met de tijdelijke aanbeveling dat er tijdens vluchten minstens twee bemanningsleden in de cockpit moeten zijn, onder wie een gekwalificeerde piloot.

Of de tijdelijke richtlijn van de EASA permanent moet worden ingevoerd, hangt volgens Mansveld af van de uitkomsten van het onderzoek naar het ongeval, de ervaringen met deze aanbeveling en een uitgebreide risicoanalyse van de maatregel.

Overigens werd vandaag bekend dat KLM niet met meer, maar met minder piloten op een vlucht te willen vliegen. Bij diensten naar onder meer Kuala Lumpur, Kaapstad en Seoul gaat het aantal piloten mogelijk terug van vier naar drie.

Meer over