Duitsland is clichés zat

Nederlanders blijken niet de enige Europeanen met een ietwat eenzijdig beeld van 'ónze oosterburen'. Ook een groot deel van de Britse bevolking heeft nog steeds vooral die ene associatie: de Tweede Wereldoorlog....

Briefkaarten, posters en internet worden ingezet om de Britse schooljeugd te leren dat er meer is dan 'Hitlers Duitsland'. Het Duitsland van Claudia Schiffer en Michael Schumacher bijvoorbeeld. 'Ontdek of Duitsland meer heeft te bieden dan blondjes', zegt oud-model Schiffer op een kaartje. Formule I-coureur Schumacher promoot zijn taal: 'Leer Duits en je hebt ook een goede uitgangspositie.'

'Voor de meeste Britten is Duitsland niet meer dan een koud land, waar efficiënt wordt gewerkt, en dat soms goede voetballers voortbrengt', zegt Ulrich Sacker van het Goethe Instituut in Londen. 'Weinigen kennen de jonge, hedonistische kant van Duitsland: onze kunst, de Love Parade in Berlijn en nog veel meer.' Wie een van de tienduizenden kaarten ontvangt, wordt uitgedaagd een slogan te bedenken die de aloude clichés de wereld uit helpt. Onder de inzenders wordt een prijs verloot: een taalcurcus in Duitsland.

Meer over