Duitse autoclub geplaagd door schandalen

Je werkt als topmanager bij de 'Aero-Dienst' van de ADAC, de Duitse ANWB, en je zoon heeft het vliegtuig naar zijn vakantiebestemming gemist. Je plaatst hem aan boord van een ADAC-vliegtuig dat toevallig toch die kant uit gaat om een doodzieke Duitser op te halen. Reisbestemming: Sharm-el-Sheikh aan de Rode Zee. Vriendje van zoonlief mag ook mee.

VAN ONZE CORRESPONDENT ROLF BOS

BERLIJN - Het voorval vond in augustus 2012 plaats, maar kwam deze week in de publiciteit. Onlangs werd bekend dat de Allgemeine Deutsche Automobil-Club geknoeid heeft met de stemmen voor de 'auto van het jaar' en sindsdien is de jacht door de media op de ADAC geopend. De resultaten van dat speurwerk zijn opzienbarend.

De directie van de organisatie, met 18 miljoen leden de grootste vereniging van Europa, verplaatst zich bijvoorbeeld af en toe voor zakenreisjes met de gele ADAC-reddingshelikopters, onthulde Bild Zeitung. ADAC-Prä- sident Peter Meyer liet zich ooit naar huis vliegen na een zakelijke bespreking. De levensreddende helikopters zijn betaald met het lidmaatschapsgeld van de gewone leden; ook ziektekostenverzekeraars dragen in de kosten bij.

De afgelopen tien jaar zouden er tientallen van dat soort 'zakenvluchten' zijn geweest. Een woordvoerder van de automobielclub zei dat het nooit privévluchten waren geweest, maar het kwaad was al geschied. Nog een sappige onthulling: een ADAC-manager liet ooit een gele helikopter uitrukken om het natte veld van voetbal Eintracht Braunschweig vlak voor een belangrijke wedstrijd droog te blazen.

De leden van de ADAC zijn vooral lid omdat zij bij autopech willen worden geholpen. De bijnaam, 'Gelbe Engel', geldt vooral de 1.800 'wegenwachten' die jaarlijks 4 miljoen gestrande automobilisten weer op weg helpen. De gele auto's van deze 'helden' zie je overal op de Duitse autowegen.

Bij ernstige ongelukken vliegt een van de vijftig helikopters uit om de slachtoffers snel naar een ziekenhuis te brengen. Daarnaast is er nog een eigen vloot van twaalf vliegtuigen die zieke Duitsers in den vreemde naar het vaderland kunnen brengen.

Het positieve beeld is echter in twee weken, na het uitlekken van het geknoei bij de populairste autowedstrijd, flink gekanteld.

Veel Duitsers beseffen nu hoe machtig de ADAC is. Met dertig lobbyisten in Berlijn, München en Brussel is het een organisatie waarmee ook de politiek rekening dient te houden. Daar kan ook bondskanselier Angela Merkel over meepraten.

Toen zij de Allgemeine Deutsche Automobil-Club recentelijk niet had opgenomen in het 'Nationale Plattform Elektromobilität' kwam president Peter Mayer op hoge poten verhaal in Berlijn halen. De ADAC zit nu net als BASF, Thyssen-Krupp en Siemens aan tafel.

Daarnaast is de ADAC, gesticht in 1903, gewoon een keiharde commerciële organisatie, die handelt in reizen, verzekeringen, creditcards en mobiele telefoonabonnementen.

Niet zelden zijn de belangen verstrengeld. De ADAC lobbyde in Berlijn jarenlang voor het opheffen van het monopolie van de Duitse spoorwegen op het langeafstandsverkeer. Met succes, sinds 2013 mogen er ook bussen tussen de Duitse steden rijden. De ADAC bezit zelf ook een busbedrijf, ADAC Postbus. Enkele reis Hamburg-Berlijn: 15 euro, vrij internet aan boord. Kan geen trein tegenop.

De ADAC lobbyde vorig jaar ook voor een verplichte rijtest voor nieuwe chauffeurs. Inzet: een jaar na het behalen van het rijbewijs moet nog een extra 'Fahrsicherheitstraining' worden afgelegd. De lobbyisten hadden succes. Het 'Mehr Phasen Modell' is inmiddels in het coalitieverdrag opgenomen.

Waar kunnen de cursisten in de toekomst voor hun extra examen terecht? Juist, bij een van de tientallen speciale centra van de Allgemeine Deutsche Automobil-Club.

undefined

Meer over