Duits imago is pech voor Volkswagen

Volkswagenfabriek in Wolfsburg, Duitsland (foto 1966). Beeld epa
Volkswagenfabriek in Wolfsburg, Duitsland (foto 1966).Beeld epa

Vergeleken met vroeger zijn auto's pure eenheidsworst geworden. Een Volkswagen, een Citroën, een Skoda, een Fiat: het ziet er allemaal precies hetzelfde uit. Die merken zitten ook allemaal bij elkaar in grote conglomeraten. De pech voor Volkswagen is dat kopers het product wel degelijk zijn blijven associëren met het land van herkomst. Dat is de enige reden dat de VW-verkopen nu gaan kelderen. Als Fiat zich aan wat oplichterij had bezondigd, zou de verkoop daar nauwelijks onder lijden. Als bij Dacia in het Roemeense Pitesti vreemde software was aangetroffen, had dat de krant niet gehaald. Als ze bij een inspectie van de BYD-automobielfabriek in het Chinese Shenzhen op heel curieuze computers waren gestuit, had een lolbroek getwitterd: je gaat in Shenzhen toch ook geen keuken van een restaurant inspecteren?

Meer over