Duits autobaanvignet kan leiden tot toloorlogje

Er dreigt een toloorlogje binnen Europa nu Duitsland heeft aangekondigd tol exclusief voor buitenlandse automobilisten te willen invoeren. Zowel Zwitserland als Oostenrijk uit kritiek op de voorstellen. Bern overweegt zelfs om transittoeristen in de toekomst extra te laten betalen. Ook in Nederland vinden enkele Kamerleden de keuze van Berlijn 'ongelukkig'.

VAN ONZE CORRESPONDENT ROLF BOS

BERLIJN - Vanaf de komende zomer kan het al een verplichting zijn voor de buitenlandse automobilist. Als hij of zij gebruik wil maken van de Autobahn dan dient er een vignet achter de voorruit te worden geplakt. 'LKW-Maut für Ausländer', het is een van de vele maatregelen die in het woensdag gepresenteerde regeerakkoord van CDU/CSU en SPD zijn opgenomen.

De chef van de Beierse zusterpartij van de CDU, Horst Seehofer (CSU), zat tijdens de presentatie van de 'grosse Koalition' te glimmen. Zijn voorstel, tol voor buitenlandse automobilisten, was toch maar mooi in het regeerakkoord opgenomen. Naast hem keken Angela Merkel (CDU) en Sigmar Gabriel (SPD) wat zuinigjes. Van hen had die tol niet gehoeven.

Voor Merkel dreigt een hoofdpijndossier. Ze moet het plan langs 'Brussel' zien te loodsen. Mocht dat lukken, dan vergt uitvoering nog vele ingewikkelde handelingen. Want de EU zal hoogstwaarschijnlijk verordonneren dat als buitenlandse automobilisten moeten betalen, ook de Duitsers zelf de portefeuille dienen te trekken.

Maar dat laatste was niet de bedoeling van Seehofer. In dat geval zullen de Duitsers voor het 100 euro kostende jaarvignet gecompenseerd dienen te worden. Dat kan door te korten op de wegenbelasting, maar dat vergt, net als de invoering zelf, weer veel kostbare bureaucratische ingrepen.

Het is dus nog maar de vraag wat er te zijner tijd aan extra geld zal binnenkomen. Er worden bedragen genoemd tussen de 250 en 800 miljoen euro. Dat is verre van voldoende om een eind te maken aan het achterstallig onderhoud op de Duitse wegen. Daar is per jaar zeker 7 miljard euro extra voor nodig.

Oostenrijk en Zwitserland kennen al tolsystemen, maar die gelden ook voor de eigen bevolking. Sommige Zwitserse politici dreigen, mocht het Duitse systeem worden ingevoerd, een stelsel te introduceren waarbij buitenlanders extra gaan betalen.

Oostenrijk accepteert geen 'discriminatie van de Oostenrijkse automobilist'. Infrastructuur-minister Doris Bures wil Duitsland aanklagen bij het Europese Hof van Justitie, meldt Kronen Zeitung. In Nederland roepen Kamerleden van PvdA, CDA, D66 en SP minister Melanie Schultz van Infrastructuur op te overleggen met haar Duitse collega. Zij heeft Berlijn verwittigd van 'haar zorgen'.

De ANWB spreekt van een 'onacceptabele inperking van het vrije verkeer in Europa. Dat de tol alleen voor buitenlanders gaat gelden, staat haaks op elke Europese gedachte', meldt de belangenorganisatie.

Ook de Duitse zusterorganisatie ADAC is tegen. De automobilisten, zegt woordvoerder Andreas Hölzel, brengen nu al 53 miljard euro per jaar in het laatje door middel van wegenbelasting en accijns.

undefined

Meer over