Druk op tarieven schaadt omzet KPN

amsterdam KPN heeft last van de tariefsverlagingen die het onder druk van toezichthouders heeft moeten doorvoeren. Het telecombedrijf waarschuwde dinsdag dat de omzet daar de komende jaren onder zal lijden.

De kwartaalresultaten die KPN dinsdag presenteerde, waren niettemin glanzend. Het bedrijf boekte in het derde kwartaal 1,4 procent omzetgroei (3,38 miljard euro) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2009. Het was de eerste keer sinds begin 2009 dat KPN een omzetstijging op jaarbasis liet zien.


Maar financieel-directeur Carla Smits benadrukte dat dit resultaat geen voorbode is voor de volgende kwartalen. KPN heeft zowel de tarieven voor vaste aansluitingen als voor mobiel bellen drastisch moeten verlagen. Enerzijds omdat zich nieuwe concurrenten (Tele2, Ziggo 4) hebben gemeld, anderzijds omdat de mededingingsregels strenger zijn geworden.


Een voormalige monopolist als KPN wordt extra hard getroffen door die beleidswijzigingen. De Europese Commissie verordonneerde dat mobiel bellen in het buitenland - voorheen een melkkoe voor sommige telecombedrijven - een stuk goedkoper moest worden. In Nederland kreeg KPN de ene na de andere boete van de Opta voor de kiezen, onder meer voor het aanbieden van illegale kortingen aan klanten die naar een goedkopere concurrent wilden overstappen.


De krimpende marges kunnen op twee manieren opgevangen worden: door een snelle groei van het klantenbestand en door besparingen. KPN heeft de omzetstijging in het afgelopen kwartaal aan beide te danken. Bij de Duitse dochter E-Plus, een aanbieder van mobiele telefonie, groeide de omzet met 3,8 procent dankzij een toevloed van nieuwe klanten. In Spanje en Frankrijk werd ook groei gerealiseerd, maar op de kleine en overvolle Nederlandse telecommarkt daalde de omzet van KPN met 1,3 procent. De klantenwerving hapert doordat steeds minder mensen een vaste telefoonlijn wensen en internet via ADSL uit de gratie raakt ten gunste van internet via de kabel.


Meer over